Hør Bjarne Corydons vurdering af, hvordan konsulentbesparelserne vil udvikle sig, og hvad branchen kan gøre.

Foto: Hans Søndergaard
06.01.21 DI Rådgiverne Nyheder

Key takeaways fra webinar med Bjarne Corydon

Er konsulentbesparelserne kommet for at blive? Bjarne Corydon analyserer det politiske landskab og giver sit bud på, hvordan rådgiverbranchen skal håndtere den svære situation.

”Konsulenter er i mange tilfælde pengene værd, men lad være med at argumentere for, at al rådgivning er lige god, og al insourcing lige dårlig”, fortalte Bjarne Corydon, da han var oplægsholder på vores webinar om konsulentbesparelserne den 3. december.

Se webinaret her: Er konsulentbesparelserne kommet for at blive?

Bjarne Corydon er med sin fortid som finansminister og konsulent hos McKinsey interessant at inddrage i diskussionen af konsulentbesparelserne.

Han har - som han siger i webinaret - selv været storforbruger af rådgivere i sin tid som minister, og han mener ikke, at konsulentbranchen kun ligger, som den har redt. Konsulentbranchen er også offer for en bred politisk trend.

Læs også: Hvor der er vilje, er der en vej – men den er lang

Corydon: Bevis jeres værdi

Bjarne Corydon er overbevist om, at man ikke opnår samme kvalitet og omkostningseffektivitet ved blindt at insource enhver opgave, men insourcing kan give mening:

”Det ville være intellektuelt uskarpt at tage det for givet, at hvad angår nogle funktioner, så får man den bedste kvalitet til den billigste pris med eksterne rådgivere. Der kan være glimrende argumenter for insourcing: Hvis du har et repetitivt behov, har en ensartethed i opgaverne, kan rekruttere det pågældende talent eller kan bruge talenterne på tværs”.

Bjarne Corydon anbefaler, at branchen ikke skal kræve sin ret til at få sin del af samfundskagen, men i stedet skal bevise arbejdets værdi.

Læs også: Konsulentbesparelser rimer ikke på udvikling

En kedelig tendens

Ifølge Bjarne Corydon er konsulentbesparelserne et led i en større bevægelse, hvor narrativet dominerer over det rationelle, nemlig populisme.

”Når man i forhold til at få budgetterne til at hænge sammen er mindre interesseret i den reelle, langsigtede effekt og mere interesseret i kortsigtede, kommunikerbare signaler, får man øje på det her område og tænker, at det ikke vil give den store modstand. Det er diffust, og det rører ikke ved interesser, der stikker specielt dybt”, fortalte han.

Han mener, at det er en tendens, vi ser på tværs af de politiske partier, f.eks. når Venstre i deres finanslovsforslag lægger op til at spare én milliard oven i Socialdemokratiets besparelser.

”Hvor er det dog trist, at vi har politikere, der går mere op i, hvor meget modstand, der er i forhold til en bestemt omdisponering, end hvad det er for en værdi, man fravælger”, fortalte han.

Læs også: Tre skarpe til Epinions Berit Didriksen

Tre gode råd til branchen

Bjarne Corydons tre gode råd til rådgivervirksomheder:

1: Kom ud af ekkokammeret og skær den del af kommunikationen fra, der bare taler til os selv

2: Tag bestik af den politiske situation i bred forstand. Vær bevidst om, at konsulentbesparelserne bygger på en politisk bredt forankret tendens, der når hele vejen op til statsministeren

3: Overvej, hvordan kampen vindes. Skal man appellere ideologisk til de politiske kræfter, der ønsker mere privat og mindre offentligt? Det kan være farligt, for så bliver branchen en politisk slagmark. Eller skal branchen rette sig mod de ikke-politisk valgte beslutningstagere lokalt og vise rådgivernes værdi?

Bjarne Corydon om konsulentbesparelserne

Er du medlem af DI Rådgiverne eller Managementrådgiverne, kan se eller gense webinaret her: Er konsulentbesparelserne kommet for at blive?

HOLD DIG OPDATERET

Modtag  DI Rådgivernes nyhedsbrev og få information om rådgivningsbranchen, seneste nyt fra den politiske scene, faglig inspiration og invitationer til relevante arrangementer.

Tilmeld dig nyhedsbrevet her

Relateret