Stine Reesen fra Knowit Experience peger på tre kendetegn ved virksomheder, der har klaret sig bedst under coronakrisen.

Foto: Knowit Experience
18.02.21 DI Rådgiverne Nyheder

Tre gode råd til digital omstilling

Bliver coronakrisen det afgørende skub i retning af en større digital omstilling af dansk erhvervsliv? Ja, siger Stine Reesen fra det digitale bureau Knowit Experience. Få hendes tips til, hvad vi kan lære af de virksomheder, der klarer sig godt igennem coronakrisen.

”Teknologien kan tilbyde en hel del på den korte bane men også på den lange bane, det er blot et spørgsmål om prioritering. De ressourcer, som bliver frigivet via den digitale omstilling kan vi bruge på bedre services eller produkter til vores kunder”, fortalte Stine Reesen, CEO i Knowit Experience, da hun var oplægsholder på webinaret Digital omstilling midt i en fortsat coronatid.

Omstillingsparat er kodeordet

Knowit Experience har specialiseret sig i at arbejde hele vejen rundt om den digitale omstilling af virksomheder. Nøgleordet for bureauet er omstillingsparathed, og det er netop den evne, der har rustet deres kunder før og under coronapandemien.

Under coronakrisen har Knowit taget temperaturen på 800 nordiske virksomheder og søgt svaret på, hvor digitalt omstillingsparate nordiske virksomheder er under coronakrisen? Og danske virksomheder ligger i top, når det gælder evnen til hurtig omstilling (Kilde: Norstat & Knowit Experience, 2020).

Læs også: Fire fejl du ikke vil begå på online kundemøder

Tre gode råd til din digitale omstilling

Stine Reesen peger på tre kendetegn ved de virksomheder, der har klaret sig bedst under coronakrisen, og som du kan inspireres af i din egen strategi:

1. Hav styr på kunderejsen og dine kundedata. Har du denne indsigt giver det din virksomhed langt bedre forudsætninger for at reagere på ændringer i markedet, som vi har set det under corona

2. Inkorporer en agil organisations- og arbejdsmetode, hvor en smidig tilpasning altid er højt prioriteret. Taberne bliver dem, der stadig skal helt op i organisationen for at bede om lov til at trykke på go

3. Differentier din virksomheds innovationsindsatser. Innovation bør ikke kun fokusere på din kerneforretning. Virksomheder bør også løbende arbejde med disruptiv innovation, hvor et mere ukendt mulighedsrum udforskes

Læs også: Hvordan onboarder du rådgivere på kundeopgaver i en coronatid?

Vi vender ikke tilbage til det normale

”Coronakrisen har uden tvivl sat skub i digitaliseringen hos danske virksomheder, hvor der er kommet nye vaner og måder at arbejde på. Når vi forhåbentlig er ude på den anden side, så vender vi dog ikke tilbage til den hverdag, vi kendte før. Jo, vi kommer til at flyve igen, men flyene er ikke længere fyldt med erhvervsrejsende. For nu har vi teknologien og erfaringen der gør, at vi kan prioritere anderledes” fortæller Stine Reesen.

Coronakrisen har medført en naturlig digital omstilling, som har gavnet mange danske virksomheder i måden at arbejde mere effektivt på uden, at medarbejderne nødvendigvis skal løbe hurtigere. Det er en udvikling, vi skal omfavne, mener Stine Reesen.

Læs også: Hvordan genstarter vi Danmark efter corona?

Vil du vide mere om digital omstilling?

I webinaret uddyber Stine Reesen indsigter fra Knowit Experiences benchmarkinganalyser af digital omstilling i Norden, herunder hvordan investeringsvillighed og -hurtighed i digitalisering ser ud i Danmark sammenlignet med andre nordiske lande.

Se webinaret herunder:

HOLD DIG OPDATERET

Modtag  DI Rådgivernes nyhedsbrev og få information om rådgivningsbranchen, seneste nyt fra den politiske scene, faglig inspiration og invitationer til relevante arrangementer.

Tilmeld dig nyhedsbrevet her

Relateret indhold