03.04.24 DI Transport Blog

Der mangler visioner og penge til kollektiv transport

I DI opfatter vi kollektiv transport som kernevelfærd ,og det er vi begyndt at sige højt. Meget højt og mange steder. En DI analyse fra oktober viser, at for næsten syv ud af ti virksomheder har det betydning, at medarbejderne kan komme på arbejde med kollektiv transport. 23 pct. af virksomhederne mener endda, at det har stor betydning.

Langsomt forsvinder busafgange rundt om i landet og vores muligheder for kollektiv transport svækkes. Det er frustrerende for de mennesker, som var afhængige af de berørte busafgange. Deres mobilitet forringes og måske endda også deres livskvalitet.

I januar steg taksterne i den kollektive transport igen og meget. Det er en efterregulering på baggrund af øgede udgifter i 2022, men det ændrer ikke på at hver gang priserne stiger, så mister den kollektive transport passagerer. Derfor var Karsten Lauritzen den helt store tur i pressemøllen i januar for at forklare, hvorfor det er en ret dårlig ide at hæve taksterne.  

Man bør i stedet investerer i at gøre den kollektive transport mere attraktiv for flere. Om der kommer flere penge til området, det ved vi først til efteråret når både økonomiforhandlinger og finanslovsforhandlinger er afsluttet.

Kommende landdistriktsudspil
Mobiliteten i landdistrikterne er udfordret. Flere har bil og færre vælger bussen. Samtidig har 3 ud af 10 familier i landdistrikterne ikke en bil til rådighed og er derfor afhængig af netop kollektiv transport i hverdagen.

Regeringen er på vej med et landdistriktsudspil. Vi har spillet en række forslag ind til ministeriet og Karsten Lauritzen har holdt møde med ministeren.  Vi foreslår blandt andet at styrke det regionale hovednet af busser mellem byer med minimum 2.000 indbyggere blandt andet ved at have øget fokus på frekvens, rejsetid og pålidelighed. Desuden skal der sikres regelmæssighed i busforbindelser rundt om i hele landet, således at det der også er afgange udenfor myldretiden og i weekenden.

Ekspertudvalget for kollektiv mobilitet
Regeringen nedsatte for 10 måneder siden et ekspertudvalg, som fik til opgave at komme med anbefalinger til fremtidens mobilitet i landdistrikterne, ændrede takster, finansiering og ikke mindst organisering. Anbefalingerne må ikke øge udgifterne til den kollektive transport. Det er et udtryk for manglende forståelse for, at det er nødvendigt at flere vælger kollektiv trafik i fremtiden, hvis vi skal reducere både trængsel og ressourceforbrug.  

Vi har holdt møder med beslutningstagere, formanden, sendt vores bidrag til sekretariatet og stillet op, når udvalget ønskede det. Det fortsætter vi også, når udvalget påbegynder næste fase af deres arbejde.

Anbefalinger
Sammen med Folketingets transportudvalg og Danske Regioner afholder vi en høring om kollektiv transport i Landstingssalen den 16. april 13.30-17. Det ser vi frem til. Høringen er åben for alle og den streames. Læs mere og tilmeld dig på ft.dk   TRU åben høring om kollektiv transport / Folketinget (ft.dk)

Transportøkonomisk foreningen (TØF) afholder en konference i Brabrand den 8. april om fremtidens kollektive mobilitet. Læs mere her. Fremtidens Kollektive Mobilitet…Nu! — #TØF (toef.dk)

Jeg kan anbefale at læse Karsten Lauritzens indlæg i Altinget, hvor han efterlyser politiske ambitioner: Karsten Lauritzen til V-minister: Dine frivilligbusser er en lappeløsning - Altinget: Transport eller indlægget om, at kollektiv transport er kernevelfærd i Viborg Stifts Folkeblad DI-direktør i replik til folkeblads-leder om offentlig transport: Kollektiv transport er også kernevelfærd | viborg-folkeblad.dk

/Lise Bjørg Pedersen, chefkonsulent DI Transport

Relateret indhold