03.04.24 DI Transport Blog

Liberaliseringen af lodsmarkedet i Danmark fungerer ikke

I 2013 besluttede Folketinget at omdanne det statslige lodsvæsen til den selvstændige offentlige virksomhed DanPilot. Hovedformålene var at skabe øget konkurrence på lodsmarkedet, lavere priser på lodsning, øget lodsanvendelse i danske farvande og en effektiv drift af DanPilot.

Det er desværre langt fra det, der er sket. DanPilot, der har forsyningspligt, har købt op hos sine konkurrenter og sidder nu i et monopolistisk marked med langt de fleste havnelodsninger i Danmark og ingen konkurrence. Gennemsnitsprisen er ikke faldet for alle typer lodsninger, og der er sket et fald i lodsanvendelsen.

Det medfører en risiko for, at sejlads- og miljøsikkerheden i danske farvande kan forværres. For lodsning handler om sejlads- og miljøsikkerhed.

I Danske Shipping- og Havnevirksomheder (DSHV) har vi gjort at opmærksom på problemet i bl.a. Altinget Maritime: debatindlæg i Altinget Maritime, og som kan læses i linket.

Vi er i positiv dialog med DanPilot og er fortrøstningsfulde i forhold til at finde gode løsninger med Erhvervsministeriet, der sætter rammerne for at skabe gennemsigtighed og konkurrence på det vigtige marked for lodsninger ind og ud af vores mange havne.

/Jesper Sebbelin, seniorchefkonsulent Danske Shipping- og Havnevirksomheder

Relateret indhold