09.02.23 DI Transport Nyheder

Branchedirektør tilbage bag rattet

Efter en vinter, hvor jeg har skubbet små barnevognshjul gennem gaderne, glæder jeg mig meget til at arbejde for de store transportmidler igen. At løfte blikket og kæmpe for, at transportbranchen har gode rammebetingelser og får den anerkendelse, den fortjener.

Det er en vild tid, og der er nok at tage fat på. Efter år med pandemi, krig og inflation skal vi også på kort tid omstille os grønt. En ny regering er trådt til, og på flere punkter er det lykkedes DI Transport at sætte stærke aftryk i regeringsgrundlaget i forhold til grøn omstilling af den tunge transport med fokus på både grønne drivmidler og lade-infrastruktur, attraktiv kollektiv transport, en ny havnestrategi og en stærk infrastruktur.

Desværre indeholder regeringsgrundlaget også snubletråde for branchen. Dem vil vi i DI Transport kæmpe for at fjerne. Vi har allerede holdt møder med de ministre, der har mest betydning for transportsektoren. Vi er med andre ord i fuld gang med at etablere gode relationer til de nye ministre, ordførere og embedsmænd, hvor vi oplever stor velvillighed og faglig respekt. Det er et godt udgangspunkt.

Vi oplever mange udfordringer i transportbranchen herunder:

  • En af de sager, vi er i dialog om, er de varslede passagerafgifter for luftfarten. Vi gør alt hvad vi kan for, at afgiften skrues ned og at hele afgiften føres tilbage til den grønne omstilling af luftfarten, så vi kan blive verdensmestre i grøn luftfart i stedet for i høje afgifter.
  • En anden sag, vi vil forfølge i foråret er de varslede kilometerafgifter for lastbiler, hvor regeringen forventes snart at fremsætte selve lovforslaget. Vi mener som bekendt, at afgiften er forkert og skæv. Vi så den helst forsvinde eller i det mindste udskudt indtil, at der kan indføres en kilometerafgift for alle køretøjer i stedet for andre afgifter, bl.a. registreringsafgiften.
  • Den kollektive transport står ligeledes overfor alvorlige udfordringer med lavere passagertal og højere brændstofudgifter, som har skabt et finansieringshul, der svarer til, at hver 7. busrute skal nedlægges. Men danskerne har brug for flere mobilitetsmuligheder – ikke færre – og derfor presser vi hårdt på for, at branchen kompenseres og at vi samtidig investerer i højere service og lavere billetpriser, ligesom vi arbejder for at styrke cyklisme, samkørsel, taxi mv.
  • Vi er også engagerede i den helt nødvendige udvidelse af Aarhus Havn, som spiller en central rolle for erhvervslivet i Aarhus og resten af landet, ligesom vi arbejder for at modvirke, at Prøvestenens havnearealer inddrages i Københavns Kommunes byudviklingsplaner. Samtidig ser vi frem til, at der nu endelig kan laves en national havnestrategi, som vi er lykkedes med at få ind i regeringsgrundlaget.

Transportbranchen står stærkt i DI, hvor DI Transport tegner transportpolitikken på vegne af mere end 19.000 virksomheder. Vi vil gerne være endnu stærkere og derfor styrker vi samarbejdet med de andre brancher i DI, så transportens betydning bliver endnu mere klar for politikere og andre beslutningstagere.

Sagerne er mange flere, men vores tilgang er den samme. Vi arbejder for, at branchen får de bedst mulige rammer for at komme stærkere, rigere og grønnere ind i fremtiden. For grøn forandring skal også være en grøn forretning. Hvis Danmark skal være et grønt foregangsland, skal vi både være ambitiøse på klimaets og virksomhedernes vegne.

Relateret indhold