Webinar

Webinar: Bæredygtige fødevarer

Vind markedsandel med bæredygtighed i fødevarebranchen

Fødevarer står for ca. 26% af Danmarks samlede CO2 udledning, og skal være en del af den 70% reduktion som er blevet en del af den Danske klimalov. Udover det er rigtige mange forbrugere blevet mere bevist om produkternes aftryk på miljøet. Både de store kunder i dagligvarebranchen såvel som hos Herre og Fru Jensen er bæredygtighed en del af fødevarer som aldrig før.

Men det er ikke for at sige at det er ligetil med at nå igennem til hverken kunder eller forbrugere med bæredygtig positionering af fødevarer. Det er et forvirrende landskab på alle niveauer, med konkurrerende klima databaser, kommende lovgivning fra EU, og stor frygt for at blive anklaget for greenwashing.

Derfor har vi samlet en stor kunde, en SMV i fødevare branchen, og en af Danmarks førende eksperter indenfor bæredygtighed i fødevare branchen for at dele deres perspektiver på denne udfordring: hvordan en SMV kan vinde markedsandel gennem bæredygtig positionering.

Moderator Erik Thomas Johnson, Head of Sustainable Business Development for Dansk Industri vil også løfte sløret for en spændende nye mulighed for samarbejde og kompetence udvikling i fødevarebranchen.

Oplægsholdere:
Jonas Engberg, Head of Climate, Coop Danmark
·         Hvilke klimakrav stiller Coop til sine kunder
·      Coops succeser og udfordringer
·         Hvilke tendenser ser vi hos forbrugere mht. bæredygtighed?

Lars Aaen Thorgersen, Peter Larsen Kaffe
·         PLK – hvorfor satser vi på bæredygtig kaffe, og hvad har vi gjort
·         Bæredygtig positionering – hvad virker, hvad virker ikke?
·         Circular Coffee Community – hvorfor samarbejde er vigtigt for PLKs arbejde med bæredygtighed

Jens Voldmester, CEO Globus Wine
·         Hvordan vi kom i gang og hvilke udfordringer vi skal løse
·         Fup mod fakta mht. bæredygtighed i vinbranchen
·         Vores sustainability rejse været, og hvad vi har lært

Line Amtorp Poulsen, Founder & Head of Sustainability Management, SustainX
·         Hvad spørger de store kunder efter hos danske SMV’er; og hvad er i   pipeline?
·         Hvordan dine CO2 udledning bliver de store kunders Scope 3
·         Indblik i kommende EU-lovgivning; hvad ved vi, hvad er uklar?
·         Hvordan har SMVer grebet fat i den meget uoverskuelig dagsorden?
·         Hvordan man som dansk SMV kan begynde at skabe sig en konkurrencemæssig position i markedet.

Målgruppe:
Alle fødevare virksomheder der ønsker et bedre indblik i bæredygtighed med interesse for at øge deres salg.