DI Digital Analyser

Store forskelle på de digitale rammer i kommunerne

Gode digitale rammer og services er afgørende for at fast-holde bosætning og den lokale erhvervsudvikling i hele landet. Men der er store forskelle på, hvordan kommu-nerne klarer sig.

Borgere og virksomheder nogle steder i landet kan have nærmest optimale digitale vilkår, mens de andre steder oplever, at det kan være svært at komme på nettet eller drive virksomhed. Forskellen skyldes, at der nogle steder ikke er god nok dækning med den digitale infrastruktur, eller at kommunens digitaliseringsstrategiske fokus og digitale services er fraværende.

DI’s store årlige undersøgelse, Lokal Erhvervsvenlighed, har i år for første gang kortlagt de kommunale digitale vilkår, og hvor tilfredse virksomhederne er med kommunernes indsats for at støtte digitaliseringen.

Analysen viser, at der er store regionale forskelle på de digitale vilkår. Det er navnlig i yderområderne i Jylland, at de digitale vilkår er gode. Det dækker bl.a. over, at de lokale energiselskaber har været meget aktive med at udrulle fiber, men data viser også, at kommunerne klarer sig godt i andre kategorier, f.eks. kommunens udbud af digitale tjenester samt mobildækningen. Det gælder navnlig i regionerne Sønderjylland samt Nordjylland.  Netop i Nordjylland – nærmere bestemt Morsø kommune, findes Danmarks mest digitale kommune. Æren tilfalder kommunen, fordi kommunen scorer fine placeringer på tværs af alle indikatorer – ikke bare bredbåndsdækning.

Resultatet skal ses i forhold til den teknologiske udvikling i erhvervslivet. Her ses en tydelig bevægelse mod den samling af teknologier, der hedder industri 4.0, som dækker over 5G, Internet of Things (IoT), robotter, kunstig intelligens, 3D-print mv. Det er en samling af teknologier, der netop er møntet på produktion, bygge og anlæg, logistik mv., som er brancher, der er overrepræsenterede i landområder sammenlignet med byområder. Når man skal bruge industri 4.0 teknologier, kræver det gode digital infrastruktur. Derfor er det positivt for erhvervsudviklingen, at der netop i mange landkommuner er fokus på at skabe gode digitale rammer, der kan understøtte den lokale erhvervsudvikling og velfærd nu samt i fremtiden.

Samme billede ser vi ikke på Sjælland. Værst står det til omkring Hovedstaden og navnlig i Nordsjælland. Her viser tallene en generel dårlig dækning med digital infrastruktur, men kommunernes udbud af digitale tjenester herunder Smart City halter også efter.

Billedet bliver bekræftet, når virksomhederne bliver spurgt om deres tilfredshed med den digitale infrastruktur, hvor virksomheder i region Hovedstaden og Nordsjælland afgiver den laveste tilfredshed. Samtidig efterspørger virksomhederne i netop Hovedstaden og Nordsjælland bedre digitale rammer.



Der indgår dog en historisk forklaring på forskellene i bredbåndsdækning i Danmark. Således har det primært været de andelsejede energiselskaber i Jylland, der var først i gang med at udrulle fibernet. Her adskiller det sig fra  udviklingen i hovedstadsområdet. Men det er ikke bredbåndsdækningen alene, der skaber forskellen. Det er også de andre elementer af de digitale rammer. Kommunerne på Sjælland og særlig i Nordsjælland scorer ringere i bedømmelse af virksomhederne i forhold til udbud af kommunale digitale tjenester, da kommunerne er bagud i forhold til at udrulle digitale tjenester som for eksempel digital sagsbehandling og digitale sundhedsløsninger.

Samlet set er der betydelige forskelle på de digitale rammer i Danmark,  hvilket har betydning for erhvervsudviklingen og bosætningen ude i kommunerne. Det ses ved, at virksomhederne udtrykker en mindre tilfredshed med de digitale vilkår i mange af de områder, hvor analysen netop viser, der er mindre gode digitale vilkår dvs. primært på Sjælland og navnlig Nordsjælland.

DI mener, at der skal være lige muligheder for at drive virksomhed alle steder i Danmark, og derfor er det også relevant at sætte ind, hvor der er udfordringer. Kommunerne er ikke i stand til at styre de digitale rammer helt i deres kommuner. De er bl.a. afhængige af den førte telepolitik på nationalt plan som f.eks. bredbåndspuljen såvel som de fællesoffentlige digitaliseringsstrategier. Men der er alligevel mange tiltag, som en kommune kan gøre lokalt for at forbedre de lokale  forhold med den digitale  værktøjskasse.

Se link til DI’s forslag til en række håndtag nedenfor, som kommunerne kan dreje på for at styrke de digitale rammevilkår og services. Samtidig er kommunalvalget en oplagt anledning til at tage emnet op lokalt.

 

Kort om undersøgelsen

I kategorien Digitale Rammer indgår data for dækning med mobil og bredbånd, virksomhedernes tilfredshed med kommunens digitale løsninger, og kommunaldirektørsvar vedrørende kommunens digitale prioriteringer herunder anvendelse af Smart City samt udbuddet af kommunale digitale tjenester. Analysen er baseret på både statistiske data, spørgsmål til kommunerne og endelig svar fra knap 7.800 virksomheder.

Digitale Rammer er én ud af ti kategorier, som indgår i DI’s undersøgelse, Lokal Erhvervsvenlighed 2021, der er Danmarks største undersøgelse af kommunernes erhvervsvenlighed. Hele undersøgelsen kan findes på https://www.danskindustri.dk/le/

DI har udarbejdet 20 gode håndtag til at forbedre de lokale digitale rammer: https://www.danskindustri.dk/brancher/di-digital/nyhedsarkiv/nyheder/2020/12/styrk-det-lokale-med-det-digitale/

 

Bilag – Placering og score for kommunerne

Scoren dækker over et gennemsnit af kommunernes placeringer indenfor de enkelte indikatorer om digitalisering. Det omfatter både virksomhedernes vurderinger, svar fra kommunaldirektører og statistiske indikatorer, herunder bredbåndsdækning. Laveste score er bedst, fordi det udtryk for flest gode placeringer i samtlige indikatorer.

 

Kommune

Placering,

Digitale Rammer

Samlet score,

Digitale Rammer

Morsø

1

11,625

Varde

2

13,75

Fredericia

3

13,875

Vejen

4

15,125

Sønderborg

5

15,5

Ballerup

6

16,625

Billund

7

17,125

Solrød

8

17,75

Glostrup

9

19

Frederikshavn

10

19,625

Gladsaxe

11

20,125

Kolding

12

21

Nordfyns

13

21,25

Herlev

14

21,25

Thisted

15

21,375

Tønder

16

21,5

Hvidovre

17

21,5

Aalborg

18

22,125

Frederiksberg

19

22,5

Norddjurs

20

22,625

Vallensbæk

21

22,75

Aarhus

22

23

Hedensted

23

23,25

Gentofte

24

23,5

Haderslev

25

23,75

Brøndby

26

24,625

Hjørring

27

24,75

Rødovre

28

25,625

Brønderslev

29

25,875

Aabenraa

30

27,5

Odder

31

28,125

København

32

28,625

Skive

33

29,125

Odense

34

29,25

Vejle

35

30

Silkeborg

36

31,75

Høje-Taastrup

37

32,625

Esbjerg

38

32,75

Svendborg

39

33,125

Assens

40

33,75

Horsens

41

33,875

Favrskov

42

34,125

Ikast-Brande

43

34,5

Middelfart

44

34,625

Nyborg

45

34,75

Ringkøbing-Skjern

46

35,125

Randers

47

35,5

Sorø

48

38,25

Vesthimmerlands

49

38,875

Odsherred

50

39,125

Skanderborg

51

39,5

Greve

52

39,875

Lemvig

53

40,375

Faaborg-Midtfyn

54

40,375

Viborg

55

40,75

Struer

56

40,875

Holbæk

57

41,5

Jammerbugt

58

42,625

Herning

59

42,75

Næstved

60

43,125

Albertslund

61

43,375

Lejre

62

43,375

Hørsholm

63

44,125

Køge

64

44,75

Ishøj

65

45

Roskilde

66

46,375

Furesø

67

46,875

Guldborgsund

68

47,625

Bornholm

69

47,625

Rebild

70

47,75

Kalundborg

71

47,875

Rudersdal

72

48,125

Lolland

73

48,25

Faxe

74

49,5

Slagelse

75

49,875

Holstebro

76

51,125

Egedal

77

51,375

Syddjurs

78

51,375

Stevns

79

51,625

Dragør

80

52,875

Allerød

81

53

Halsnæs

82

53,75

Hillerød

83

54

Lyngby-Taarbæk

84

54,75

Helsingør

85

55,5

Fredensborg

86

56,375

Vordingborg

87

56,75

Tårnby

88

59,375

Ringsted

89

59,375

Mariagerfjord

90

60,25

Frederikssund

91

60,625

Kerteminde

92

61,75

Gribskov

93

70,25

Relateret indhold