03.12.21 DI Digital Nyheder

GAMUCATEX

DI Digital sætter spot på GAMUCATEX.

Vi har spurgt Andreas Jørgensen, CEO hos GAMUCATEX om, hvad der optager dem netop nu, og hvilke udfordringer de står overfor.

Hvem er GAMUCATEX ?

GAMUCATEX er en startup, som laver en særlig type videospil. Målet er at skabe spil, som har en håndgribelig værdi for spilleren, og disrupte, hvordan institutioner skaber interesse og dygtiggør folk inden for bestemte områder. Her vil spilleren blive draget ind i spændende og fascinerende verdener, hvor spilleren får lyst til at udforske og tage opgaver, som kan omsættes til praktik udenfor spillet. Spiloplevelserne motiverer altså til en fortsat rejse i at mestre en kunnen fremadrettet mod et styrket liv.

Hvad optager jer netop nu?

Vi er i fuld gang med vores første spil, som skal gøre en forskel for vores målgruppe; unge i gymnasiet og andre, som vil udforske og forbedre deres viden inden for historie. Her vil vores spil give dem en mulighed for at grave et spadestik dybere i historien ved at forbinde læring med videospil. Derfor arbejder vi lige nu hårdt på at lancere vores første spil med det midlertidige navn, Tectonicus – On the Edge of War, som er designet med og for gymnasieelever, så de kan spille sig ind i historien og slå igennem og lade deres talent blomstre.

Det, som gør vores spil, Tectonicus – On the Edge of War, unikt, er dets formål. I løbet af spillet handler det om at spille sig igennem en tidsperiode. Her vil man i første omgang kunne opleve vikingetiden, enten fra begyndelsen eller ved at hoppe midt ind i vikingetidens store begivenheder. Undervejs skal man styre og udvikle sin egen landsby, som baserer sig på den nyeste viden om datidens byer. Her vil der være forskellige muligheder for at opgradere og udvide byen kulturelt, teknologisk, militaristisk og økonomisk ved at styre, hvordan dens beboere udfører samfundsfunktioner. Dermed vil byen åbne sig mere op, alt efter ens valg, ressourcer, hvilke varer, der blev udvundet og produceret, samt handlet lokalt og internationalt. Spilleren får dermed et unikt indblik i fortiden, og hvordan livet foregik.

Eksempelvis bestod en central del af vikingetiden sig i at klare sig på slagmarken. Derfor kan man i spillet opføre en skare af krigere til at kæmpe sig videre i tiden gennem togter eller ved at bosætte sig i nye landområder. Her vil slagene og besættelserne ske efter historiske kilders beskrivelse af dem, og derfor vil et andet afgørende element for spilleren være at forholde sig kildekritisk til de fremstillinger, de møder.

Der er nemlig ingen facitliste, men velovervejede fortolkninger, som skal begrundes med belæg. Spillerne vil derfor blive udfordret til at reflektere og forholde sig kritisk til de fremstillinger, der bliver præsenteret.

Når spilleren ikke løser de store diplomatiske missioner, kan tiden bruges på forskellige mini-games som at skrive med runer eller spille Tafl-spillet, et brætspil fra vikingetiden.

Der er både mulighed for, at elever kan samarbejde i de virtuelle verdener, men der er også mulighed for, at spillere kan udfordre andre spillere verden rundt.

For lærerne vil der være mulighed for at få en lærer-guide til at bruge spillet i timen, og hvordan de bedst muligt kan optimere udbyttet af spillet ved at tage en snak med eleverne, og hvordan det kan kobles til undervisningen. Med test af vores prototype på gymnasiet kan vi forstå elevernes behov bedre og dermed løbende optimere vores løsning, så den sikrer mest mulig viden.


Gamucatex

Hvad ser I som jeres største mulighed og største udfordring i de kommende år?


Fremtiden de næste år viser udsigter mod en hverdag og et skolesystem, som har været tvunget til at tilpasse sig Covid-19 pandemien. Mange har været hjemsendt og arbejdet online. Dette har medført et øget behov for, at man tager online teknologi til sig og bruger det mere, men udfordringen er at få det til at passe i vores hverdag. Hos GAMUCATEX tror vi på, at spil er en del af fremtiden, uanset om vi skal være mere hjemme eller ej, men også ude i klasselokalerne i Danmark og udlandet. Vi ser en stigende efterspørgsel blandt skoler og lærere, som skriger på udvikling af undervisningsformer og metoder til at stimulere unge. Her mener vi, at vores spil, der kombinerer undervisning med teknologi, fremmer undervisning i en mere digital retning og dermed sikrer mere interesse og viden blandt brugere.    

Hvad ser I som den vigtigste fordel ved at være medlem af DI Digital?

Spiludvikling er en proces med mange skridt, og hvor man skal forholde sig til komplekse udfordringer. Vi ser det derfor som en stor styrke at alliere os med DI Digital, når vi skal begå os inden for denne branche. Det netværk, som DI Digital tilbyder, sikrer os et forum, hvor vi kan sparre og få inspiration til løsninger i fællesskab med ligesindede. Derudover vil den løbende dialog kvalificere os til en verden, hvor vi kan drive virksomhed som startup og navigere i den digitale branche.

Interesseret i at vide mere om Gamucatex? Besøg deres hjemmeside HER

Stine Nørgaard Christensen
Skrevet af:

Stine Nørgaard Christensen

Lars Rasmussen

Lars Rasmussen

Chefkonsulent

  • Direkte +45 3377 3079
  • Mobil +45 4016 9454
  • E-mail lara@di.dk

Relateret indhold