Fem gode råd til at komme godt i gang med AI i din virksomhed
De fleste mener, at AI skaber muligheder i deres virksomhed. De fleste er også aktive brugere. Men kun få har AI som et fuldt integreret værktøj i deres systemer og processer. Sådan så det ud ved en håndsoprækning på DI SMV-dagen d. 15. april 2024.
Det centrale spørgsmål i oplæg fra både Group Online og Brygge Partners var derfor, hvordan små og mellemstore virksomheder kan styrke brugen af AI på en sikker og effektiv måde. Her har vi samlet fem af deres gode råd og erfaringer, som er værd at tage med videre.
1. AI er et værktøj – ikke et mirakel!
Først og fremmest er det vigtigt at forstå, at AI ikke er en hurtig løsning, der automatisk fikser alle problemer. Kunstig intelligens er først og fremmest et værktøj, som – hvis det bruges rigtigt – kan understøtte og forbedre forretningsprocesser eller åbne for helt nye måder at levere værdi til kunderne.
”Håndværkere, der udfører manuelt arbejde fik værktøj i Jernalderen. ChatGPT og andre versioner af kunstig intelligens er et værktøj til vidensarbejdere med formålet at udføre arbejde bedre, mere effektivt og på innovative måder”, sådan siger Mads Lorentzen fra Brygge Partners.
Hvem er Brygge Partners?
Brygge Partners investerer i og bidrager til udviklingen af små og mellemstore virksomheder og består af investorer, der alle er erfarne erhvervsfolk, der driver eller har drevet egen virksomhed. De tilbyder kompetencer indenfor både økonomi, jura, ledelse, salg og siden januar 2024 også AI. Her har de erfaret, at vil man udnytte AI-teknologiers potentiale fuldt ud, må man indse, at det er intelligente værktøjer og at det kræver både dygtige medarbejdere, en klar strategi og ressourcer.
2. Nogen skal være ansvarlige
I implementeringen af AI i enhver virksomhed er det vigtigt at klargøre, hvem der har ansvar for implementeringen heraf. Ofte ses det nemlig, at ingen er ansvarlige, hvis alle er ansvarlige. Derfor bør der udpeges nøglepersoner, som er ansvarlige for at sikre, at AI-teknologien bliver anvendt og i overensstemmelse med gældende lovgivning.
Group Online gør konkret brug af det, de kalder en ”AI Lead”, som er overordnet ansvarlig på tværs af deres virksomhed. Derudover har de ”AI Gurus”, som er udvalgte nøglepersoner, der skal tænke AI-first i deres afdelinger med udviklingsforløb og specifikke målsætninger for medarbejderne. Dette sikrer, at der konceptualiseres og eksekveres i brugen af AI i virksomheden. For at få fordel af AI-nysgerrige medarbejdere, har de også en frivillig og tværgående gruppe af ”AI-entusiaster”, som hjælper med at begejstre og skabe de gode use cases.
Hvem er Group Online?
Group Online er medlem af DI Digital og Danmarks største online marketing- og webbureau, der med over 21 år i branchen og 302 dedikerede medarbejdere på Sjælland, Fyn og i Jylland hjælper 16.000 små og mellemstore virksomheder med markedsføring. Group Online har arbejdet med AI i deres virksomhed siden starten af 2023, og har derfor god erfaring med, hvad der virker og hvad der ikke virker.
3. Ind i strategien
For at opnå succes med AI bør det integreres i virksomheders overordnede strategi. Det er vigtigt at identificere, hvordan AI kan skabe værdi i eksisterende arbejdsprocesser, og som et innovationsværktøj, der skaber nye måder at levere værdi til kunderne. Samtidig bør den være en del af strategien, for at undgå at adoptionen drukner i eksisterende prioriteringer, og så det er klart for medarbejdere, hvad der forventes af dem.
Group Online peger her blandt andet på, at strategisk forankring er en god idé, idet det sikrer en fastsætning af konkrete målsætninger, alignment, stillingtagen til risici og villigheden til at allokere og prioritere givne ressourcer.
4. Det sværeste er at komme i gang
Selve tanken om at implementere AI kan være overvældende. Her er en vigtig pointe, at det sværeste ofte er at komme i gang. Virksomheder bør derfor starte med små men klare skridt, identificere konkrete brugsmål for AI og gradvist opbygge erfaring på området.
Her kan det være relevant at sammensætte konkrete øvelser og opgaver, som medarbejdere kan udføre ved hjælp af AI. På den måde hjælpes alle i gang med at gøre brug af det, hvilket kan afhjælpe problemet med at komme i gang.
”Efter at vi havde identificeret en række konkrete opgaver, som kan løses med AI, satte jeg mig sammen med alle afdelinger for at hjælpe hver eneste medarbejder godt i gang. Det er en god måde til at få alle med ombord fra starten”, fortæller Michael Baagø Øhlenschlæger, AI & Automation Lead hos Group Online.
5. Det handler (stadig) om mennesker
Mens AI-teknologien kan automatisere processer, genere indhold og træffe komplekse beslutninger, er det vigtigt at huske, at det i sidste ende handler om mennesker. Det spiller en afgørende rolle, at AI implementeres i samarbejde med medarbejdere, så de forstår og kan drage fordel af de muligheder, AI bringer med sig.
Her er det centralt at tage højde for, at forandring altid er svært. Én ting er at gøre brug af kunstig intelligens. En anden er, at medarbejdere skal være trygge ved at bruge det. Derfor er det nødvendigt at skabe gode rammer for at bruge AI. Dette indebærer blandt andet et arbejdsmiljø, hvor det er okay at bruge det og hvor det er okay at fejle i brugen af det. Derved sikrer du også, at dine medarbejdere anvender det i deres arbejde.
Samtidig pointerer Michael Baagø Øhlenschlæger, at det er medarbejderne, der ved mest om opgaverne. Derfor er den bedste løsning i implementeringen af AI at inddrage dem i udviklingen. Derved motiveres de også til at gøre brug af værktøjet og derigennem tage aktiv stilling til, hvordan det bedst muligt kan anvendes.
Læs mere om Group Onlines konkrete erfaringer, og find andre gode eksempler på di.dk/ai.