18.03.24 DI Fødevarer Nyheder

Arla Foods - et univers af inspiration

Sundhed! Et lille ord som rummer store følelser. For hvad er sundhed? Hvad er sundt? Det er der rigtige mange holdninger til. Omkring 80 pct. af den danske befolkning siger, at det er vigtigt for dem at have sunde fødevarevaner, men alligevel har knap 20 pct. af den voksne befolkning et usundt kostmønster ifølge den nylige undersøgelse om danskernes sundhed fra SDU.

Smagen, måltidet og nydelsen skal tales op

I den legendariske film Fight Club, med Brad Pitt og Edward Norton, er den første regel i Fight Club, at du må ikke tale om Fight Club. Og det samme gør sig lidt gældende på sundhed. For du skal helst ikke tale om, hvor sund en fødevare er, hvis du vil vække begejstring hos den gængse forbruger, der så ofte vil tænke, at den er kedelig og uden smag. Det, der derimod virker, er at tale smagen, måltidet og nydelsen op – gerne krydret med nogle gode inspirerende opskrifter og lækre billeder, der får tænderne til at løbe i vand.

Det har de heldigvis indset hos Arla Foods, som i en menneskealder har leveret opskrifter og inspiration til danskerne, først med de husstandsomdelte kogebøger fra Karolines køkken og siden hen på internettet i deres online opskriftsunivers, der dagligt har flere tusinde besøgende, samt på deres Instagramprofil, hvor næsten 92.000 brugere følger med.

Det forpligter at være en stor aktør

Arla er en af Danmarks største fødevarevirksomheder og er i dag ejet af ca. 9.400 landmænd fordelt på syv lande. Og hos Arla er de også meget bevidste om, at man som stor aktør kan flytte rigtigt meget. Ann-Camilla Kjæmpe, som er marketingdirektør for Arla Danmark, fortæller, at det er et ansvar, som Arla tager på sig som fødevarevirksomhed, fordi det forpligter at være i berøring med tusindvis af danskere hver eneste dag.

Derfor kan og skal Arla ifølge hende også på tværs af samfundet gøre sit for at vise vejen og gøre det lettere at træffe sunde og klimabevidste valg i fremtiden. Gennem inspiration, inddragelse og uddannelse.

Vil inspirere danskerne til bedre og sunde madvalg

Arla er ude på en mission om at tale endnu mere om sundhed og i særlig grad fortælle om, hvordan de arbejder med sundhed. De vil inspirere millioner af danskere, og ikke mindst den nye generation af forbrugere, til at træffe bedre madvalg i dag, end de gjorde i går, gennem samarbejder, opskrifter og aktiviteter, der gør det nemmere at spise sundere og grønnere i hverdagen. En af Arlas helt store platforme er deres online opskriftsunivers. Også her har de sat sig for at inspirere til en lidt mere grøn og bæredygtig kost. Man har blandt andet introduceret en feature, hvor man, når man f.eks. søger på en klassisk mørbradgryde, kan få præsenteret en lidt grønnere version af retten – med et enkelt klik. ”Det er dog noget, der virkelig kan sætte sindene i kog”, fortæller Ann-Camilla Kjæmpe med et smil. De oplevede nemlig, at deres TikTok-profil nærmest eksploderede med negative kommentarer, da de lancerede en grøn version af tarteletter. Det lader de sig heldigvis ikke skræmme af i Karolines Køkken, hvor det er smagen, som er i højsædet.

Svært at formidle de gode initiativer

”Men lidt hår i suppen er der desværre også”, fortæller Ann-Camilla. For det er vældig svært for virksomheder som Arla at sige ret meget om deres arbejde med bæredygtighed – både på sundhed og klima – uden at få kritik. ”Men”, fortæller hun videre, ”det er fuldstændig afgørende, at Arla som fødevareproducent kan fortælle forbrugerne om deres initiativer, så de ved, hvad de køber”.

Ifølge sundhedsmyndighedernes kostråd er et balanceret indtag af mælk og ost en del af en bæredygtig kost. Derfor har Arla et ønske om, og et ansvar for, at reducere deres klimapåvirkning. De har sat sig som mål, at den totale udledning af drivhusgasser per produceret liter mælk skal reduceres med 30 procent inden 2030, sammenlignet med 2015, og være helt klimaneutral inden 2050. Og de insisterer på, at det er vigtigt at fortælle forbrugerne om deres tiltag på rejsen, men at al kommunikation selvfølgelig skal være faktabaseret, tydelig og i fuld overensstemmelse med reglerne.

Hør Ann-Camilla Kjæmpe, Arla Danmark, fortælle om, hvordan virksomheden arbejder med at inspirere danskerne til et bedre, sundere og mere bæredygtigt madvalg.

Relateret indhold