ISH Spirits – A mindful drinking company
Kender du hvid januar? Måske du ligefrem var med på bølgen i år? For hvid januar spiller ind i en trend, som er blevet stadig mere fremherskende de senere år – nemlig at sætte fokus på egen sundhed og skære ned, eller tage en pause fra, f.eks. alkohol i en periode.
En af dem, som kender tendensen rigtig godt, og som også har løsningen på, hvordan du kommer igennem en alkoholfri januar uden at gå på kompromis med smag, nydelse og socialt samvær, er Morten Sørensen, som har startet virksomheden ISH. Virksomheden producerer alkoholfrie alternativer til vin, spiritus samt færdiglavede drinks.
Mission – nemt at vælge et alternativ til alkohol
Mortens egen rejse mod stiftelsen af ISH startede faktisk selv med en pause fra alkoholen. ”Jeg rejste rundt i verden som en slags digital nomade, og når man rejser rundt, så er der altid en god grund til at få en drink, når man møder nye mennesker”, fortæller han. Men Morten oplevede også, at det hyppige alkoholindtag gjorde ham sløv. Han valgte derfor at tage 100 dage uden alkohol, og her opdagede han, at udfordringen ikke var at stoppe med at drikke alkohol, men at finde gode alkoholfrie alternativer. Det lagde grundstenen til ISH i 2018.
I dag tilbyder virksomheden et af verdens største og mest prisvindende udvalg af alkoholfri vin, spiritus og cocktails, der alle leverer på den smagsoplevelse, vi kender, blot uden alkoholen.
ISH promoverer ”mindful drinking”, som er et begreb, der går igen flere gange i vores samtale med Morten Sørensen. Virksomhedens mission er at gøre det nemt for forbrugerne at vælge et alternativ til alkohol, hvis man af forskellige årsager ikke ønsker at drikke.
Et bidrag til en god og sund alkoholkultur
Hos ISH er man også meget optaget af sundhed. Både hos Morten Sørensen selv, som har en meget holistisk tilgang til sundhed, men også hos ISH som virksomhed, er det i deres DNA at bidrage til en god og sund alkoholkultur. For der er både en makrotrend om sundhed, men også en om ”indulgence”. ”Man vil gerne både have en lækker kage, det gode måltid og en G&T, men samtidig vil forbrugerne have en sundere livsstil, og hvad gør man så?”, spørger Morten Sørensen. ”Ja, så går ISH ud og bygger bro mellem de to tendenser”.
Generelt oplever Morten Sørensen, at der i tiden efter corona er kommet et øget fokus på sundhed hos forbrugerne. Der er flere, som er begyndt at tage et ansvar for egen sundhed, og trends som ”longevity” er begyndt at vinde indpas godt hjulpet på vej af flere kendte personer og influencere, som er begyndt at stå frem og promovere alkoholfri livsstil, sund mad og træning.
Men er vejen så banet for ISH og deres mission om den nemme vej til ”mindful drinking”?
Nej, desværre ikke helt, påpeger Morten Sørensen. For der er desværre nogle regulatoriske bump, som har spændt ben for ISH hen ad vejen. Blandt andet er det således, at betegnelser som gin og rom er forbeholdt de alkoholholdige produkter, så ISH har måtte være kreative i navngivningen af deres produkter – hvilket igen gør det vanskeligt for en forbruger, der googler ”alkoholfri gin”. ”Men sådan er det, når man er pioner og har et produkt, som ikke har eksisteret før”, fortæller Morten Sørensen.
”Mindful drinking” er kommet for at blive
Morten er da også fortrøstningsfuld omkring, at det nok skal løses. For fremtiden ser heldigvis lys ud for ISH. Trenden er der, og den har virkelig vind i sejlene. Det er et hul i markedet, som ISH har formået at fylde ud, og der er rigtig mange forbrugere, der adopterer denne ”mindful drinking”-livsstil i større eller mindre grad. Omkring 80 pct. af deres kunder drikker også alkohol, men bruger ISH-produkter som et supplement til de dage, hvor der ikke lige skal alkohol indenbords. Og fordi ISH har nogle produkter, der samtidig har den gode smag i fokus, så vælger flere forbrugere i stigende grad at tage med på rejsen.