15.06.22 DI Handel Nyheder

Top 20 webshops i Tyskland har 75 pct. af e-handelsmarkedet

Amazon er altdominerende på det tyske e-handelsmarked og stod i 2021 for 33,8 pct. af det tyske e-handelsmarked for fysiske produkter. Tal fra Euromonitor viser at denne andel har været stigende siden 2016. De 3 største webshops i Tyskland udgør samlet set 54,5 pct. af det samlede e-handelsmarked for fysiske produkter, hvilket vidner om et marked der er koncentreret om de største e-handelsvirksomheder.

DI Handel har i tidligere nyheder frembragt en liste over danskernes 20 mest benyttede webshops. Her var det Zalando, Nemlig og Coop, der tog topplaceringen på trods af, at deres markedsandele blot var mellem 3,5 og 5,7 pct. Danmarks største webshops har relativt små markedsandele, hvilket gør Danmark til et af de mest brogede e-handelsmarkeder. I Danmark har de 20 største webshops 39,6 pct. af den samlede e-handelsomsætning for fysiske produkter. Helt anderledes ser det ud for Tyskland, hvor de 20 største webshops tager hele 75,1 pct. af den samlede e-handelsomsætning for fysiske produkter.

Læs også: Her er danskernes 20 favoritbutikker på nettet

Tyske virksomheder med webshops, benytter online markedspladser

DI Handels analyse Fakta om e-handel 2. del (download her), som samler data fra en række offentligt tilgængelige kilder viser blandt andet, at danske virksomheder med websalg generelt ikke benytter sig af online markedspladser som en af deres digitale salgskanaler. I Tyskland benytter 58 pct. af de tyske virksomheder med websalg sig af online markedspladser, som en del af deres salgskanaler. Det placerer de tyske virksomheder på en 3. plads i EU. At online markedspladser fylder meget i Tyskland er der dog ikke noget nyt.

Læs også: Danmark har det mest brogede e-handelsmarked

imagejs1sx.png

Top 3 webshops står for 54,5 pct. af det tyske e-handelsmarked

Amazoner den største webshop i Tyskland, og hjemtager hele 33,8 pct. af den samlede e-handelsomsætning for fysiske produkter. På en tæt 2. og 3. plads er eBay og Otto af finde på listen, med omsætningsandele på hhv. 10,6 pct. og 10,1 pct. for 2021.  Amazon, eBay og Otto har alle det tilfælles, at de er online markedspladser, og så hjemtog de samlet set hele 54,5 pct. af den samlede e-handelsomsætning i Tyskland i 2021.

2021 har generelt ikke budt på store pladsændringer på den tyske top 20 liste, men små ændringer er det dog blevet til. Alibaba og home24 er de virksomheder, der har set de største pladsændringer og er gået hhv. 3 og 4 pladser frem fra 2020 til 2021. Sammenlignes der derimod med 2016, er der virksomheder der har taget store spring på listen. IKEA har med en omsætningsandel på 0,5 pct. i 2016 til 1,8 pct. i 2021 en fremgang på hele 10 pladser..

Den største stigning i omsætningsandelen står Amazon for om end vi ser på 2016 til 2021 og  2020 til 2021, hvor vi ser en stigning på hhv. 7,6 pct.-pt. og 2,0 pct.-pt. eBay er derimod den webshop, der står for det største fald siden 2016 på hele 4,9 pct.-pt. 

Læs også: Amazons markedsandele i Europa er dyre

imagey9lo.png

Relateret indhold