DI Handel
08.05.24 DI Handel Nyheder

Amazon Fresh: Teknologi-lir eller fremtidens shopping oplevelse?

På en solrig dag i London, under en pause mellem sessionerne på en konference, tog vi impulsivt en afstikker ned ad Kensington High Street. Her opdagede vi en Amazon Fresh-butik udstyret med "just-walk-out" teknologi – et koncept, vi tidligere kun havde hørt om og set på videoer. Skeptiske, men alligevel begejstrede, besluttede vi at teste teknologien selv.

Amazon Fresh butikken præsenterer sig umiddelbart som en almindelig mindre dagligvarebutik, men kigger man op i loftet, ligner det alt andet end en normal butik. Butikken er spækket med kameraer og sensorer, der registrerer hver eneste vare kunderne tager ned fra hylderne. Når man forlader butikken, betaler man simpelthen ved at swipe sit kort på en betalingsterminal – uden scanning og uden menneskelig intervention ved kassen.

Deltag på Brandowners Days 2024, hvor vi bl.a. sætter fokus på retail

Amazons ”Just Walk Out” teknologi tillader kunder, at betale for varer uden at stå i kø, uden at være medlem af Amazon, og man får tilmed sendt en kvittering efterfølgende. Amazon siger, at de er ved evaluere teknologien og finde de rette koncepter, hvortil den passer ind.

Den rette formel mangler

I større supermarkeder vil de bruge en anden teknologi med brug af ”smarte” indkøbsvogne, der giver kunder mulighed for at se deres indkøb i realtid og springe kassen over. I 2023 skrev Amazon CEO, Andy Jassy, i sit årlige brev til aktionærerne, at Amazon arbejdede på at finde den rette formel, der vil give dem større indflydelse på udviklingen af den fysiske dagligvarehandel. Just Walk Out-teknologien vil fortsat blive tilbudt i Amazon Go-butikker og nogle mindre Amazon Fresh-butikker i Storbritannien.

imagel99xp.png

Sådan fungerer det

Vores første skridt indenfor i denne højteknologiske butik var at gribe én af de gratis papirposer. Vi begyndte at fylde posen med forskellige drikkevarer, mens vi undersøgte resten af sortimentet, som inkluderede alt fra kolonialvarer til friskbagt brød og croissanter. Interaktionen med den eneste synlige butiksmedarbejder var begrænset til en kort samtale med vagten ved udgangen, hvis primære rolle var at sikre, at ingen forlod butikken uden at betale.

Betalingen var enkel og effektiv. Ved udgangen blev jeg prompte bedt om at betale for mine varer, hvilket jeg gjorde via mit kort. For at modtage en kvittering, skulle jeg efterfølgende blot scanne en QR-kode ved udgangen og indtaste beløbet, kortets sidste fire cifre samt udløbsdatoen. Kvitteringen, inklusiv billeder af de købte produkter, blev leveret digitalt. En utroligt glat og ubesværet proces.

imagemyg9u.png

Er Amazon Fresh fremtidens detailhandel?

Men var det en shoppingoplevelse? Rent teknisk ja, men i praksis føltes det mere som at interagere med en avanceret maskine end en traditionel butik. Vi var anonyme for systemet, uden behov for en konto eller forudgående registrering. Butikkens sortiment ramte perfekt det klare formål og evnede at registrere vores valg af produkter præcist.

Konklusionen på vores lille eksperiment: Amazon Fresh er en funktionsdygtig, hurtig og nem måde at handle på. Men er det fremtidens standard? Måske ikke overalt. Teknologien bag Amazon Fresh er stadig relativ dyr, men den passer perfekt til mindre butikker, hvor der ikke er et stort behov for personlig service.

Det endelige indtryk? For mig blev Amazon Fresh mere en teknologisk oplevelse end en traditionel shoppingoplevelse og ja, vi var meget fokuseret på teknologien. For nogle vil dette blive fremtidens måde at handle på, for andre vil den personlige interaktion og service i traditionelle butikker stadig være at foretrække.

Relateret indhold