OMNI-CHANNEL TRACKER

Dyk ned i vores kvartalvise omnichannel-analyser og få indblik i købsrejsen for non food-varer.

RAPPORTER

Q1 2024 HIGHLIGHTS

  • 0

    % af købene af varer og produkter i Q4 2023 skete i en fysisk butik

    PURCHASE: 55% af købene af varer og produkter i Q1 2024 skete i en fysisk butik, mens 42% af købene skete online. Blot 2% af købene skete ml. forbrugerne. Læs rapporten for at forskelle i andelene på tværs af månederne.

  • 0

    % af alle køb offline var uden forudgående research (impulskøb)

    RESEARCH & PURCHASE : 47% af alle køb offline var uden forudgående research (impulskøb), hvorimod tallet for samme for online køb var på 26%. Læs rapporten for at se hvordan online research påvirker offline køb og omvendt.

  • 0

    % af købene i fysiske butikker er bestillingsvarer

    DELIVERY: For størstedelen af køb i fysiske butikker, får kunderne deres varer med hjem straks efter købet. Blot 3% af køb i fysiske butikker er bestillingsvarer, hvor købene bliver leveret på et senere tidspunkt. Læs rapporten og find ud af, hvad tendensen er med online køb.

  • 0

    % af alle danskernes køb kan beskrives på baggrund af 16 generiske købsrejser

    KØBSREJSEN: 94% af alle danskernes køb kan beskrives på baggrund af 16 generiske købsrejser. Download rapporten og se hvilken af de 16 købsrejser, er den mest populære.

  • 0

    % af danskernes seneste køb var impulskøb enten online eller offline

    OMNI-KØB: Deles danskernes seneste købsrejser op på hhv. omni-channel køb, impulskøb, online og offline er der også store forskelle i hyppigheden. Læs rapporten og find ud af, hvor ofte en omni-channel købsrejse er tilstede.

  • 0

    % tilkendegav, at prisen på varen er den primære årsag til at handle online

    KANALVALG: Prisen på varen, er den hyppigst nævnte årsag til at handle online, hvilket der var hele 28%, som tilkendegav i Q1 2024. Læs rapporten og find ud af, hvad den primære årsag til at handle offline var.

Fremtidens handelsvirksomhed

Danske handelsvirksomheder ser ind i en fremtid, hvor salg i højere grad vil ske direkte til kunden. Men fremtiden har aldrig været mere usikker pga. en kraftig digitalisering, AI og en række megatrends, der vil ændre forbrugere og handelsvirksomheder fundamentalt.
Dansk Industri har derfor igangsat et arbejde, som skal skabe en Vision2030 – Fremtidens handelsvirksomhed med anbefalinger til, hvordan danske handelsvirksomheder kan forberede sig til fremtidens handel.

Danskernes e-commerce tracker Q1 2024

Omkring 81% af danskerne handler online hver måned, og vi handlede for 132 mia. i 2023. I gennemsnit klikker vi køb 3,7 gange om måneden. Men der er forskel på, hvor vi handler. Vi ser i denne årsanalyse, at betydningen af, om webshoppen er oversat til dansk og har danske rødder, er faldet. De unge forbrugere handler oftere i udlandet - faktisk er otte ud af de unges Top 10 udenlandske webshops.

Læs analysen, hvor DI e-commerce gør status for året 2023 i forhold til danskernes online forbrug og online adfærd. 

KØBSREJSE FOR UDVALGSVARER & NON FOOD VARER

OMNI-CHANNEL TRACKER

I takt med danskernes stigende brug af de digitale kanaler har kundeoplevelsen udviklet sig til en helhedsorienteret rejse snarere end blot enkeltstående interaktioner mellem kunder og virksomhed. Kunderejsen strækker sig nemlig over flere touchpoints og kanaler, og kunderne forventer en gnidningsfri oplevelse uanset, hvor de befinder sig i deres købsproces. At drive omni-channel forretning handler derfor om at skabe, en integreret og sammenhængende oplevelse på tværs af alle kontaktpunkter.

Læs rapporten
  1. Konjunkturbarometer - Engroshandel

  2. Konjunkturbarometer - Detailhandel

  3. Logistikbarometer

  4. Engroshandel 2022, Årsrapport

  5. Detailhandel 2022, Årsrapport

  6. Danskernes brug af loyalitetsklubber 2023