Vi rådgiver dig

Danskernes årlige e-commerce tracker 2023

Omkring 81% af danskerne handler online hver måned, og vi handlede for 132 mia. i 2023. I gennemsnittet klikker vi køb 3,7 gange om måneden. Men der er forskel på, hvor vi handler. Vi ser i denne årsanalyse, at betydningen af, om webshoppen er oversat til dansk og har danske rødder, er faldet. De unge forbrugere handler oftere i udlandet, faktisk er otte ud af de unges Top 10 udenlandske webshops.

I denne analyse gør vi status for året 2023 i forhold til danskernes online forbrug og online adfærd. 

Hvor vigtigt er det at handle dansk? 

Omkring 81% af danskerne handler online hver måned, og vi handlede for 132 mia. i 2023. I gennemsnit klikker vi køb 3,7 gange om måneden. Men der er forskel på, hvor vi handler. Vi ser i denne årsanalyse, at betydningen af, om webshoppen er oversat til dansk og har danske rødder, er faldet. De unge forbrugere handler oftere i udlandet, faktisk er otte ud af de unges Top 10 udenlandske webshops. 

E-handelsbalancen 

Hos Dansk Industri har vi udviklet et barometer – som vi kalder e-handelsbalancen. Vi holder øje med, hvor meget danskerne handler i udenlandske webshops, og modsat hvor meget udlandet handler i danske webshops. E-handelsbalancen har været nedadgående i flere år. Igen år ser vi et historisk stort minus på 59.1 mia. kr. Danskerne handler mere i udenlandske webshops, og i 2023 har vi set kinesiske Shein gøre sit indtog i på danskernes Top 10, og i tredje kvartal kom de endda helt i Top tre. 
 
Det betyder, at konkurrencen på hjemmemarkedet er blevet international. Danske webshops er i konkurrence med de største og bedste i e-commerce verden over. Det gør det kun endnu vigtigere, at vi styrker vores konkurrenceevne, både så vi står stærkt herhjemme, men også så vi kan øge vores salgsandel i udlandet. 

Rigtig god læselyst.

Udgivet: 08.02.24

Om analysen:

Danskernes e-commerce tracker, følger udviklingen og potentialet for onlinesalg. Onlinesalg giver ikke kun muligheder for de lokale butikker, der ikke længere er begrænset af geografi, men kan udvide kundebase både med landsdækkende salg og internationalt salg. Onlinesalg skaber også mulighed for at drive en mere effektiv forretning og salget udvikler sig.

For at blive klogere på danskernes onlinevaner, har Dansk Industri og Epinion udviklet ”Danskernes e-commerce tracker”. Den afdækker bl.a. hvem der handler mest online, hvad de køber, hvor de køber ind, hvor meget de køber for.

Det er vores ambition, at ”Danskernes e-commerce tracker” skal hjælpe danske virksomheder med at være på forkant med udviklingen, ved at forstå kunderne og bevægelserne. Danskernes e-commerce tracker udkommer kvartalsvis og med en årsudgivelse for det foregående år i februar.

Med ”Danskernes e-commerce tracker” ønsker vi, at bidrage til at øge danske virksomheders konkurrenceevne.
Analysen er udarbejdet af Dansk Industri´s e-commerce team og Epinion.

imagehp4j.png

Relateret indhold