TMI

Dolle: Samarbejde og kubikmeter er vores ”stairway to heaven”

Dolle har placeret sig i spændingsfeltet mellem design og byggeri i samarbejde med arkitektfirmaet C.F. Møller

Nordjyder siges at være gode til at underspille ting. Eller også er de bare ydmyge.

Under alle omstændigheder har nordjyske Dolle i en årrække været verdens førende producent af loftstrapper og andre materialer, der bruges til af optimere plads og udnyttelse af især loftsrum. Det lyder måske ikke så voldsomt sexet. Men det er det faktisk heller ikke.

Det forklarer Thorkil Baattrup-Andersen, udviklingschef hos Dolle A/S.

”Vi er jo godt klar over, at vores oprindelige produkter som udgangspunkt er rimelig usexede. Vi er kommet godt efter det med nye tiltag som blandt andet spindeltrapper og gelændersystemer, men vi følte stadig, at vi sagtens kunne blive mere sexede, når vi kigger på, hvor gode vi er på udvikling og innovation”.

Derfor fandt Dolle det naturligt at indlede et samarbejde med arkitektfirmaet C.F. Møller, for på denne måde at gøre sig selv mere attraktiv for nye markeder, mens man placerer sig i spændingsfeltet mellem design og byggeri.

Nyt fokus på kubikmeter og afsætningskanaler

Et tiltagende fokus på urbanisering og en centralisering af mennesker i byerne har fået Dolle til at fokusere mere på de megatrends, forskere peger på som værende essentielle for fremtiden.

Her har vi især fået øjnene op for etagebyggeri, hvor vi tidligere har fokuseret meget på parcelhuse. I fremtiden ser vores prioriteter anderledes ud, siger Thorkil Baattrup-Andersen.

”Det er ikke, fordi der ser ud til at blive færre parcelhuse, men det største vækstområde er etagebyggeriet. Derfor har vi naturligvis også evalueret på, hvordan vi bedst kan bruge vores produkter og teknologier i fremtiden til bedst muligt at understøtte vores vision om at ”åbne, opdele og udnytte plads””, siger Thorkil Baattrup-Andersen.

Fremover skal Dolle derfor i højere grad end tidligere kigge på kubikmeter. Samtidig er det nærliggende at kigge på mulighederne for at bevæge sig ind på kontraktmarkedet, eftersom samarbejdet med C.F. Møller bringer Dolle tættere på at skabe inventar i form af pladsbesparende løsninger til især studieboliger.

Et marked, der både er spændende og udfordrende for Dolle, medgiver Thorkil Baattrup-Andersen.

”Det er en meget anderledes måde at tænke forretning på, da disse indretningsløsninger er fuldt synlige - det er byggematerialer ikke som udgangspunkt. Nu begynder vores produkter at ligne møbler, så der er en helt andet fokus på finish, emballering, og især markedsføring bliver noget helt andet nu, hvor vi bevæger os mere over mod livsstilssegmentet til indretning af boliger. Skal C.F. Møller tegne 200 studieboliger, så giver det god mening at tænke ind, hvordan pladsbesparende løsninger kan implementeres”, siger udviklingschefen.

Dolles nyere tiltag med opbevaring skabt til lofterne i højloftede, ældre lejligheder er også noget af det, virksomheden fremover vil satse mere på. Især hos de tyske og engelske byggemarkeder ser de potentiale for disse løsninger, mens der også online er et potentiale for disse produkter, mener Thorkil Baattrup-Andersen.

”Online salg er fantastisk. Der er direkte kontakt til kunden og dermed også data, man kan analysere på og se, om produktet fungerer for slutbrugerne. Det er markant hurtigere respons end en sælger, der, et halvt eller helt år senere, kan informere om, at produktet ikke sælger”, siger Thorkil Baattrup-Andersen.

Netop den form for skepsis inspirerede dog også Dolle: Byggemarkedskæden Hornbach, mente, at Dolles produkterne kunne være vanskelige at forholde sig til, når man ikke så dem i praksis. Det tog Dolle til sig og tog konsekvensen.

”Vi byggede simpelthen prototyper af nogen af de produkter, vi forventede ville sælge godt på det tyske marked. En slags transportabel messestand. Det er jo mere systemmøbler til opbevaring, og nærmest til indbygning i boligerne, så det var ikke nok for dem ”blot” at se trapper. En ting er jo at se en præsentation på et powerpoint, men noget andet er at se det eksemplificeret. Da de så den færdige løsning, så troede de på, at det kunne sælges”, siger Thorkil Baattrup-Andersen.

Næste trin på trappestigen

Dolles videreudvikling handler i høj grad om, hvad forbrugerne efterspørger. De har lavet markedsanalyser og har positive tilkendegivelser fra vigtige samarbejdspartnere. Og det er alt sammen meget godt, men:

”Hvad hjælper det, hvis folk ikke stemmer med tegnebogen”, spørger Thorkil Baattrup-Andersen retorisk.

Han er udmærket klar over, at Dolle på markedet for smart opbevaring er oppe mod en mastodont i markedet. Svenske IKEA har i de senere år satset hårdt på det marked, men det er alligevel ikke noget, der skræmmer Dolle.

”Vi kan ikke konkurrere på prisen. Så simpelt er det. Til gengæld kan vi konkurrere på innovation, på at have tænkt lidt længere. Vi skal være alternativet, når de oplagte løsninger er opbrugt”.

Selv tror Dolle da også fuldt og fast på, at der er plads til deres opbevaringsløsninger i markedet. De vurderer selv, at det er et område, der om fem år udgør 30 procent af omsætningen.

Samtidig ruster firmaet sig til i fremtiden at skulle satse mere på kontraktmarkedet, selv om det umiddelbart ikke var noget, de havde overvejet i høj grad, inden samarbejdet med C.F. Møller trådte i kraft.

”Men det er jo netop det, et samarbejde kan – skubbe til opfattelser og tvinge en til at tage den medicin, samarbejdspartneren tilbyder. Selvfølgelig kan der være forskellige meninger, men ofte er det disse, der bringer en videre til nye løsninger. Der var for eksempel ikke mange af vores europæiske samarbejdspartnere på salgsdelen, der troede på disse løsninger, før vi tog ned og præsenterede det for dem. Nogen gange må man bare tage bjerget til Muhammad, for der var ikke noget, der gad komme og kigge på bjerget”, slutter Thorkil Baattrup-Andersen.