Ud med discount - ind med bæredygtig kvalitet i boligen
En stigende interesse for bæredygtig boligindretning og snedkerlavet inventar sætter en bremseklods i danskernes overforbrug. Billige discountmøbler erstattes af ægte snedkermøbler af god kvalitet med en lang levetid.
Vi bruger lange weekenddage i discountmøbelkæderne og indretter vores hjem i et prisniveau, så interiør og møbler kan skiftes ud, når moden ændrer sig. På et enkelt år har en af de store discountkæder op mod 10,9 millioner besøgende i de danske varehuse og 36,6 millioner besøgende på deres danske webshop. Det kan virke foruroligende og medføre et stort og unødvendigt spild af ressourcer, hvis vi hele tiden køber nyt og smider det gamle ud, mener Snedkersektionen i DI Byggeri.
Ud med smid-ud-kulturen og ind med bæredygtighed
Heldigvis har smid-ud-kulturen fået en modpol. I dag oplever Snedkersektionen en tendens til, at flere og flere danskere er blevet mere kritiske i deres indkøb og gør overvejelser om produkternes livscyklus og deres cirkulære værdi.
For mange forbrugere bliver bæredygtig boligindretning et spørgsmål om at finde noget autentisk, unikt og kreativt. For eksempel farmors gamle designmøbler, et gammelt plankegulv, der har fået nyt liv som et lækkert spisebord eller en ny snedkerreol, der er tilpasset boligens form og udtryk. Forbrugerne stiller krav til, at møblerne er lavet i en god kvalitet og i et materiale, der kan holde i mange år. Også selvom det betyder, at man på kort sigt må betale ekstra for produktet. Det giver nydelsesværdi, og regningen udligner sig også på lang sigt.
– Uanset om det er kærlighed til det gamle håndværk eller et fokus på bæredygtighed, der driver efterspørgslen, så er det en god udvikling, vi er inde i, siger chef for Snedkersektionen i DI Byggeri, Frederik Waitz Søborg.
Det gode håndværk er i høj kurs
Snedkersektionens medlemmer oplever også en stigende interesse hos forbrugerne for at skabe sin egen visuelle identitet i hjemmet med kvalitetsmøbler og inventar. Der tegner sig et billede af, at de bevidste forbrugere fravælger discount, fordi de hellere vil have kvalitetshåndværk, der kan holde i 100 år.
Den interesse har også vist sig på de sociale medier. Fotokonkurrencen #snedkermade, der har kørt på Instagram i foråret, har trukket hundredvis af lækre snedkerbilleder til sig.
– #snedkermade har i den grad bekræftet vores fornemmelse. Mange danskernes har lækre snedkermøbler og -inventar. Billederne viser, at det individuelle design, høj produktkvalitet og lang levetid værdsættes, siger Frederik Waitz Søborg.