Vi rådgiver dig

Digital indberetning af arbejdstimer på byggeriets overenskomster

Overenskomsterne på byggeriets område muliggør digital indberetning af timer, hvis der er lokal enighed om det, eller hvis virksomheden giver medarbejderne tre måneders varsel.

I kan indføre digital indberetning ved lokal enighed. I kan også varsle det med 3 måneders varsel.

Hvis I har medarbejdere, som ikke kan benytte digitale løsninger, skal I dog lade disse fortsætte med den hidtidige indberetningsmåde.

Krav til indberetningssystemet 

Systemet skal opfylde følgende:

  1. Den digitale indberetning skal give mulighed for at indberette alle løndele og godtgørelser efter overenskomsten, herunder overtid, genetillæg, oplysninger om arbejdsart ved fritekstfelter og afkrydsningsfelter.
  2. Virksomheden skal stille det nødvendige udstyr til rådighed for den digitale indberetning for medarbejderne. Den enkelte medarbejder har ikke ret til personligt udstyr.
  3. Medarbejderen skal have en kvittering, som dokumenterer det af medarbejderen indberettede. Kvitteringen sendes til e-Boks eller den af medarbejderen sidst anmeldte e-mailadresse.
  4. Hvis I foretager kritik af det indberettede skal I sende meddelelse herom til medarbejderen.

Eksisterende digitalt indberetningssystem

Hvis I allerede benytter digital indberetning, skal I sikre, at systemet overholder overenskomsternes krav til digital indberetning fra den 1. januar 2024.

Det er særligt kravet om, at alle løndele skal kunne indberettes, og at medarbejderen skal have en kvittering, der er vigtig at være opmærksom på.

Artikel opdateret den 08.03.24

Relateret indhold

Fandt du ikke svar?
Få hjælp
Skriv til vores eksperter

Her kan du stille dine personalejuridiske spørgsmål. Når du har udfyldt og sendt formularen, bliver din sag oprettet hos den rette ekspert, som kontakter dig telefonisk eller på e-mail hurtigst muligt.