Foto: Getty Images
16.04.24 Vi rådgiver dig Nyheder

Husk reglerne om digital indberetning af arbejdstimer

For medarbejdere omfattet af byggeriets overenskomster trådte der pr. 1. januar 2024 nye retningslinjer for digital indberetning af arbejdstimer.

Indberetning af arbejdstimer

Pr. 1. januar 2024 trådte der nye retningslinjer i kraft for brug af digital indberetning af arbejdstimer, hvilket potentielt kan effektivisere arbejdsprocesser og spare tid og ressourcer for både virksomheden og medarbejderne. Digital indberetning kan aftales ved lokal enighed, eller virksomheden kan varsle tiltaget med tre måneders varsel.

Retningslinjerne for indberetning fremgår af den respektive overenskomst.

Det følger blandt andet af retningslinjerne (i protokollatet):

  • at indberetningen følger de almindelige regler for indberetning af timesedler/ugesedler,
  • at virksomheden skal stille det nødvendige tekniske udstyr til rådighed for den digitale indberetning, og
  • at medarbejderne efter indberetningen skal modtage en kvittering, som dokumenterer det indberettede senest to dage før lønudbetalingen finder sted.

Virksomheden bestemmer selv, hvor ofte der skal sendes en kvittering i en given lønperiode.

Sidstnævnte sikrer, at medarbejderne til enhver tid – også efter eventuel fratræden – har en kvittering (en rapport), der afspejler den foretagne indberetning og som kan sammenholdes med lønsedlen. Kvitteringen kan sendes til eBoks eller den af medarbejderen til virksomheden sidst anmeldte e-mailadresse.

Virksomhedens eventuelle kritik af det indberettede skal meddeles til medarbejderen senest samtidig med lønudbetalingen. 

Indberetningsløsningen skal i øvrigt give medarbejderne mulighed for at indberette alle arbejdstimer og løndele, herunder, men ikke begrænset til oplysning om arbejdsart, godtgørelser, tillæg, evt. bemærkninger til virksomheden m.m.

Læs mere på Digital indberetning af arbejdstimer på byggeriets overenskomster - DI (danskindustri.dk)

Relateret indhold

Fandt du ikke svar?
Få hjælp
Skriv til vores eksperter

Her kan du stille dine personalejuridiske spørgsmål. Når du har udfyldt og sendt formularen, bliver din sag oprettet hos den rette ekspert, som kontakter dig telefonisk eller på e-mail hurtigst muligt.