Analyser

Internationale STEM-dimittender bliver i højere grad beskæftiget i Danmark

Internationale dimittender fra STEM-uddannelser finder i højere grad beskæftigelse i Danmark efter endt uddannelse sammenlignet med dimittender fra de øvrige uddannelser. Tendensen gør sig gældende på tværs af alle typer af videregående uddannelser.

I en tid med mangel på arbejdskraft er det fundamentalt, at vi bliver bedre til at fastholde de internationale dimittender i Danmark. Internationale studerende og dimittender er en økonomisk gevinst for samfundet og for dansk erhvervsliv. Blandt de internationale dimittender, der færdiggjorde en videregående uddannelse i 2019, er dimittender fra STEM-uddannelser i højere grad beskæftiget i Danmark to år efter endt uddannelse sammenholdt med internationale dimittender fra øvrige uddannelser.

Anm.: Opgjort for internationale dimittender fra 2019, hvor arbejdsmarkedstilknytningen er opgjort i 2021.
Kilde: Danmarks Statistiks registerdata samt DI-beregninger

Tendensen med at STEM-dimittender i højere grad bliver i Danmark og er i beskæftigelse, sammenholdt med dimittender fra de øvrige uddannelser, gør sig gældende på tværs af alle tre typer af videregående uddannelser. Det gælder dog i særdeleshed for dimittender fra erhvervsakademierne og universiteterne. For dimittender fra professionshøjskolerne er tendensen mindre tydelig.

Andelen af internationale dimittender, som er i beskæftigelse i Danmark to år efter endt uddannelse, er højest for STEM-dimittender fra erhvervsakademierne, 56 pct., mod 49 pct. for kandidater fra universiteterne og 48 pct. for professionshøjskolerne.

Det bemærkes, at der blandt de internationale dimittender ses markante forskelle i, hvorvidt de er i deltids- eller fuldtidsbeskæftigelse. Dimittender fra universiteternes kandidatuddannelser er i overvejende grad i fuldtidsbeskæftigelse (93 pct.), mens godt halvdelen af de internationale dimittender fra erhvervsakademiuddannelserne er deltidsbeskæftigede (57 pct.). Blandt de internationale studerende, som dimitterede fra en professionsbacheloruddannelse i 2019 og var i beskæftigelse i Danmark to år senere, var 80 pct. af dem i fuldtidsbeskæftigelse.

Kilde: Danmarks Statistiks registerdata samt DI-beregninger

Størstedelen af de internationale STEM-dimittender finder job i erhvervslivet

 

Internationale dimittender fra STEM-uddannelser finder i langt højere grad beskæftigelse i den private sektor sammenholdt med den offentlige sektor. Det gælder for dimittender fra både erhvervsakademi-, professionsbachelor- og kandidatuddannelserne.

Blandt de internationale STEM-dimittender fra 2019, som var i beskæftigelse i Danmark to år efter endt uddannelse, var henholdsvis 89 pct. og 95 pct. af dimittenderne fra erhvervsakademierne og professionshøjskolerne beskæftiget i den private sektor. Blandt de internationale STEM-dimittender fra universiteternes kandidatuddannelser var det tilsvarende 75 pct., som fandt job i den private sektor.

Anm.: Opgjort for internationale dimittender fra 2019, hvor arbejdsmarkedstilknytningen er opgjort i 2022. Tallene beskriver alene internationale STEM-dimittender.
Kilde: Danmarks Statistiks registerdata samt DI-beregninger

Flest internationale dimittender fra universiteterne

Internationale dimittender  fra universitet erne udgjorde 54 pct. af alle internationale dimittender i 2019. Ud af de i alt 7.073 internationale studerende, der dimitterede i 2019, var 3.826 således fra en kandidatuddannelse. I alt var 3.005 dimittender fra dimittendårgang 2019 i beskæftigelse i Danmark to år efter dimission, hvoraf 52 pct. af dimittender var fra en kandidatuddannelse.

Kilde: Danmarks Statistiks registerdata samt DI-beregninger

Sådan gjorde vi

Analysens datagrundlag er Danmarks Statistiks registerdata. Der tages udgangspunkt i internationale studerende, som dimitterede fra en videregående uddannelse, der hører under Uddannelses- og Forskningsministeriet.

De internationale studerendes arbejdsmarkedstilknytning er opgjort ved den registerbaserede arbejdsstyrkestatistik (RAS), som opgør befolkningens tilknytning til arbejdsmarkedet ultimo november hvert år. De nyeste tilgængelige tal fra RAS er opgjort ultimo november 2021. Det bemærkes, at arbejdsmarkedet og samfundet ultimo november 2021 generelt var påvirket af covid-krisen, hvilket kan have betydning for resultaterne.

I analysen opgøres andelen af internationale dimittender fra en dimittendårgang, som er i beskæftigelse i Danmark to år efter endt uddannelse. Der fokuseres alene på dimittender i beskæftigelse (deltid- og fuldtidsbeskæftigelse). Der kan således være flere internationale dimittender, som fortsat opholder sig i Danmark to år efter endt uddannelse, end denne opgørelse viser, men dimittenderne er ledige.

Fuldtidsbeskæftigelse afgrænses ved, hvorvidt lønmodtagerens normale samlede arbejdsomfang på referencetidspunktet, ultimo november det givne år, svarer til mindst 32 timer.

Betegnelsen ’STEM-uddannelser’ er en samlet betegnelse for uddannelser inden for naturvidenskab, teknologi, ingeniørvidenskab og matematik. STEM er en forkortelse for Science, Technology, Engineering og Mathematics

Betegnelsen ’internationale dimittender’ er dimittender, der ikke er dansk eller øvrig nordisk statsborger, og som ikke har en tidligere uddannelse i Danmark (grundskole eller ungdomsuddannelse).

Definitionen af internationale studerende følger Uddannelses- og Forskningsministeriets definition af engelsksprogede studerende.

Relateret indhold