Head of Marketing & Communication i Visma Rikke Bundgaard har opstartet et pilotprojekt for Employee Advocacy.

13.04.21 DI Handel Nyheder

Ingen vil være venner med en virksomhed

Employee Advocacy kan være et effektivt værktøj til øget synlighed, men hvad kræver det i praksis at bringe sine medarbejdere aktivt i spil som ambassadører for sin virksomhed, og hvad er tankerne bag? Få et unikt indblik i Vismas erfaringer.

I 2017 blev det, for mange, velkendte lønsystem Bluegarden en del af Visma og skiftede derfor navn. Det nye navn krævede en større positionerings- og brandingstrategi, hvoraf en del var CEO Branding, der benytter elementer fra Employee Advocacy:

”Vi startede påny. Vores kunder og marked skulle forstå, hvem vi var, og hvad vi kunne hjælpe med - for vi skiftede ikke blot navn, vi fik også nye ting på hylderne”, fortæller Head of Marketing & Communication Rikke Bundgaard. 

Læs også: Planlæg dig ud af ressourcespild på sociale medier

Vores styrke er vores mennesker

Visma startede deres brandingprojekt med de oplagte til employee advocacy; direktører på fagområder og kolleger, der havde givet udtryk for, at de gerne ville være med på rejsen. De kunne fortælle relevante historier om dem selv og deres faglighed, fremfor produkter og løsninger:

”Det er meget nemmere for enkeltpersoner at have kant og en mening, samt skabe relationer. Der er ingen, der vil være venner med en virksomhed, så vores styrke er vores mennesker og den viden, der er hos dem. Personal Branding og Employee Advocacy var derfor et oplagt valg til positionering”, fortæller Rikke Bundgaard.

Læs også: 6 trin til effektfulde influencerkampagner

Employee Advocacy

Employee Advocacy handler om at gøre medarbejderne til digitale ambassadører for virksomheden med det formål at skabe øget engagement med kunder og andre vigtige stakeholdere. 

Hjælp til selvhjælp

Efter at have arbejdet isoleret med udvalgte profiler siden 2018, har Visma Enterprise  i 2021 åbnet op for et udvidet pilotprojekt. To medarbejdere fra marketing tog teten, og projektet blev kickstartet med både interne og eksterne kurser i LinkedIn:

”Hver uge får vores ambassadører en mail med contentforslag. Det kan være artikler, forskningsresultater, blogindlæg, webinarer, en direktør, der har været i medierne eller noget helt sjette. Vi sender how-to guides til deltagerne og hjælper dem med alt fra teknik til hvor mange tags, de med fordel kan tilføje. Men det er hjælp til selvhjælp - vi skriver ikke deres opslag”, fortæller Rikke Bundgaard og fortsætter:

”Det er helt op til den enkelte, hvad de ønsker, at dele på LinkedIn. Projektet er båret af motivation, så for os handler det om, at det skal være tro mod den enkelte og autentisk overfor, hvordan de selv ønsker at fremstå på deres faglige profil på LinkedIn. De skal ikke sælge, men bringe deres viden i spil og vise, hvilke kompetencer de besidder på en god måde.”

Læs også: 58.100 følgere på Instagram – and still counting

Mange af vores medarbejdere ville gerne være med, men følte sig ikke hjemmevante på LinkedIn – og det er dét, vi har hjulpet dem med. Rikke Bundgaard, Head of Marketing & Communication, Visma

Nøgleordet er relevans

Ifølge Rikke Bundgaard har én af udfordringerne ved deres pilotprojekt været relevans:

”Det er en hjørnesten for os, at det vi poster skal have en relevans – gerne samfundsrelevans. Det har derfor været en udfordring at få fundet det rigtige niveau for, hvornår noget er interessant nok. Det er vigtigt, at kende sin besøgstid. Vi skal derfor hele tiden have en finger på pulsen, for at kunne tappe ind i noget, der er relevant for vores netværk, og det kan være svært at sætte i et skema”.

Derudover kræver pilotprojektet Vismas tid og ressourcer.

To marketingkonsulenter bruger sammenlagt ca. 1 arbejdsdage om ugen, hvorfor ønsket er, at pilotprojektet danner grobund for ambassadører i virksomheden, der kan hjælpe egne kolleger ude i afdelingerne:

”Vi håber, at projektet kan kickstarte en ny og bedre vane for ambassadørerne, så vi ikke fortsat skal holde dem i hånden, men har givet dem de rigtige værktøjer til selv at fortsætte. Derudover håber vi, at ambassadørerne bliver så trygge på LinkedIn, at de er trygge ved at lære fra sig, så vi efterhånden skal bruge færre marketing-ressourcer på Employee Advocacy.”, fortæller Rikke Bundgaard.

Rikke Bundgaard og hendes kolleger slutter derfor projektet til juni med et evalueringsmøde:

”Vi evaluerer til juni, hvor vi står, og hvad der har været godt og skidt, og hvorvidt det var slidet værd - både for vores kolleger og for os, som virksomhed. Derfra tager vi det bedste med”, slutter hun.

Læs også: Sådan får du succes med din SoMe strategi

Rikkes bedste råd

  • Få formålet på plads
    Hvorfor vil din virksomhed i gang? Der skal være den rigtige motivation, og det er vigtigt, at man i sit formål er tro mod mediet.
  • Afsæt ressourcer
    Lad være med, at gøre det, hvis du ikke har tænkt dig at gøre det ordentligt. Man skal have ressourcerne til det. Opstarten koster mest.
  • Sæt mål
    Målet skal gerne være, at vores medarbejdere fremstår attraktive – det smitter af på os som virksomhed. Målene bør være primært kvalitative. Det er vigtigt ikke at sælge – men at dele viden. Det er dét, platformen understøtter, og brugerne søger.

Styrk din faglige profil

Marketing, salg, e-business og kundeadfærd. Få unik viden og erfaringer gennem nyheder, analyser og events fra specialister, ligesindede handelsvirksomheder og DI Handel hver uge.

Ja tak, giv mig unik viden

Relateret