Fem gode råd: Sådan lykkes du med talentdagsordenen
Hvordan får rådgiverbranchen talenter med relevante kompetencer til at vælge et professionelt liv som rådgivere? Og hvad peger de unge selv på som afgørende? Det diskuterede branchen til DI Rådgivernes Rådgivertopmøde 7. september. Få de fem vigtigste pointer fra dagen her.
Vær følelsesmæssigt klog
Hvis du ikke har emotionelle kompetencer som f.eks. selvindsigt, så kommer du ikke til at lykkes som leder med at tiltrække eller fastholde talenter - hverken nu eller i fremtiden. Så kontant lød budskabet fra CEO i Mind Control, Mikkel Severin.
Kompetencen er især vigtig, da alt for mange mennesker lider af stress, er triste og går uengagerede på arbejde. Det har ikke kun konsekvenser for det enkelte menneske, det går også ud over bundlinjen i virksomheden. En leders emotionelle intelligens (EQ) er en langt vigtigere kompetence end IQ ift. at øge virksomhedens omsætning. Er du med andre ord dygtig til at holde dine medarbejdere glade og engagerede, så lykkes du med at øge omsætningen i din biks.
Læs også: Tre gode råd til ansættelsesprocessen
Få fat i de unge allerede i folkeskolen
I er alt for mange, som begynder at slås om talenter alt for sent. Sådan lød det fra Rasmus Lindgaard, Head of Insights i COMPANYOUNG, som hjælper virksomheder og organisationer med at tiltrække, udvikle og fastholde unge. I stedet skal du have fat i de unge langt tidligere, og her taler vi altså helt ned i folkeskolen.
Hos COMPANYOUNG har de lavet en model, som deler de unges valg af uddannelse op i to overordnede faser: En passiv og en aktiv beslutningsfase. I den passive fase er der størst mulighed for at påvirke den unges uddannelsesvalg. Det kan forældre gøre aktivt eller helt uden, at de ved, de gør det. Så snart de bestemmer sig for en ungdomsuddannelse, begynder mulighederne for at påvirke det fremtidige uddannelsesvalg at svinde ind. Her begynder de unge aktivt at tage stilling til, hvad de gerne vil, og på det tidspunkt har de allerede sat nogle rammer, som er svære at ændre. Skal branchen gøre sine hoser grønne overfor de kommende generationer på arbejdsmarkedet, så skal de prioritere branding, der rammer helt ned i grundskolen.
Prioriter trivsel og mental sundhed
For generation Z (19-27-årige) og millennials (27-39-årige) er det helt afgørende, at du som leder prioriterer trivsel og er kompetent inden for mental sundhed og sørger for, at din virksomhed kan forebygge, tale om og håndtere problemerne.
Sådan lød det fra Camilla Kruse, Partner and People & Purpose Leader i Deloitte med afsæt i den danske version af Deloittes Global 2022 Gen Z and Millennial Survey. Her svarer 41 pct. af generation Z og 35 pct. af millennials, at de føler sig ængstelige eller stressede hele tiden eller næsten hele tiden. I alt er der besvarelser fra 350 danske millennials og 350 danske Gen Z.
Giv modspil og forlang noget af de yngre generationer
Hvis du skal tiltrække og give dine yngre medarbejdere lyst til at blive hos jer, skal du få dem til at investere sig selv i virksomhedens projekt. Og det gør du kun, hvis du forlanger noget af dem. Sådan sagde Johan Hygum Hillers, Co-founder & CEO i INDIVIDUALS, som er en del af DI Rådgivernes Next Generation Advisory Board, hvor de yngre generationer i rådgiverbranchen er repræsenteret.
Ifølge Johan snakker ledere alt for meget om, hvad deres virksomhed kan tilbyde, og hvad de gør for f.eks. den grønne omstilling og for lidt om, hvad og hvordan de forventer, at de unge investerer sig selv og bidrager - f.eks. til den grønne omstilling. En bedre balance imellem de krav, du stiller til de yngre, og de krav de stiller til dig, vil give mere engagerede medarbejdere.
Læs også: DI Rådgiverne får nyt advisory board af unge rådgivere
Tilpas din ledelse til det enkelte menneske
Individuelle mål kan stresse nogen og motivere andre. Nogen har brug, at lederen sætter sig ned og bruger tid på at hjælpe med dem med det, de har svært ved. Andre har bare brug for kunne løbe selv. Mennesker er forskellige, og det skal din ledelsesstil afspejle. Sådan lød det fra Thomas Riis Jakobsen, Senior Consultant i IBM Consulting, der er en del af DI Rådgivernes Next Generation Advisory Board.
Thomas fortalte også, at han ikke altid selv oplever, at de KPI'er han har som konsulent flugter med de KPI'er, han skal møde i fremtiden, f.eks. de kommercielle og salgsmæssige, hvis han skal udvikle sig til partner. Derfor lød opfordringen, at du overvejer, hvordan du bedre kombinerer den enkelte medarbejders KPI'er fra deres nuværende niveau i virksomheden med KPI'er for dér, hvor de gerne vil hen.
Læs også: Bestyrelsen kickstarter 2022 med anderledes strategiseminar