Nilesh Patel, direktør for Carlsberg i Indien, ser stort  potentiale for øget salg af øl i Indien.

15.08.18 DIB Nyheder

Carlsberg bruger elefanten som døråbner

Carlsberg har oversat deres danske elefant til en indisk udgave, og Tuborg-brandet har godt fat i de nye generationer.

En voksende indisk middelklasse og et boom af unge forbrugere med penge på lommen gør det indiske marked så interessant for Carlsberg, at Indien står helt centralt i virksomhedens vækststrategi.

– Det indiske marked er ekstremt lovende. Forbruget af øl er lavt, men ligesom med andre forbrugsgoder er der et stort potentiale for øget salg i de kommende år, når økonomien vækster kraftigt, siger Nilesh Patel, direktør for Carlsberg i Indien.

Carlsberg har oversat deres danske elefant til en indisk udgave, og Tuborg-brandet har godt fat i de nye generationer. Begge øl brygges på de otte bryggerier, som den traditionsrige, danske virksomhed ejer i Indien. Men det indiske marked er fyldt med udfordringer.

– Man bliver simpelthen nødt til at anskue Indien som et helt kontinent i sig selv med 29 forskellige markeder i 29 uens delstater. Forbrugerne har vidt forskellige regionale behov, lokale politikere udstikker alternative linjer, og kulturen varierer kraftigt. Det er en stor udfordring, men også et vigtigt konkurrenceparameter, hvis man forstår at tilpasse sig lokalt, fastslår Nilesh Patel.

I løbet af de seneste seks år er Carlsberg blevet et af de foretrukne brands i flere regioner og satser nu bredt på at opnå en tilsvarende stærk position i hele landet, hvor virksomhedens markedsandel i første kvartal af 2018 var på 17 procent.  Der er skruet op for investeringerne, og Carlsberg har for nyligt åbnet endnu et bryggeri. Carlsberg har 1.100 ansatte i Indien.

Læs også: Det håndtryk kan blive guld værd

Gode råd

Gør forretning i Indien

Fra Kunal Singla, kontorchef for DI Indien:

Indien er et enormt stort og forskelligartet marked med 29 forskellige delstater. Derfor er det vigtigt, at man knivskarpt udvælger, hvor i landet man fokuserer, og hvilke kunder man går efter. 

Tålmodighed og risikostyring er nødvendigt, så alle danske virksomheder arbejder med langsigtede planer, der grundigt analyserer, hvordan det indiske marked skal gribes an.

Danske produkter og løsninger har høj anseelse blandt indiske virksomheder og forbrugere, men indiske forretningsfolk er dygtige fagfolk og forhandlere, så det er centralt at være skarp på sine produkters særlige kvaliteter, og hvordan de kan fungere i en indisk sammenhæng.

Gode relationer er altafgørende i indisk erhvervsliv. Kulturforståelse er en åbenlys nødvendighed, og det er kutyme at snakke om familie og private emner.

Kontakt: Kunal Singla, kontorchef, DI Indien, +45 3377 4525, kusi@di.dk

Jeppe Bo Rasmussen
Skrevet af:

Jeppe Bo Rasmussen

Kunal Singla

Kunal Singla

Director, DI India office

  • Direkte +45 3377 4525
  • Mobil +919930562761
  • E-mail kusi@di.dk

Relateret indhold