International uro får forbrugernes optimisme til at dale
Nye tal: Forbrugernes forventninger til udviklingen i økonomien tager et dyk i oktober. Det kan føre til, at de holder igen med at bruge penge på varer og services.
Forbrugernes optimisme tager i oktober et dyk, viser tal fra Danmarks Statistik. Forbrugertillidsindikatoren, der måler forbrugernes forventninger til dansk økonomi og egen privatøkonomi, falder i oktober til et nettotal på 1,7 fra et nettotal på 4,3 i september.
Forbrugernes faldende tillid til udviklingen i dansk økonomi er en forventelig men ærgerlig nyhed, mener DI’s cheføkonom.
- Når forbrugernes tillid til den økonomiske udvikling daler, bliver de typisk mere påpasselige. Det kan godt være, at der er fremgang i deres egen privatøkonomi, men de undlader at bruge pengene til at købe varer og services, siger cheføkonom Morten Granzau, DI.
Det er især bekymringen for udviklingen i dansk økonomi, som gør forbrugerne mindre optimistiske .
- Et flertal af forbrugerne tror, at opsvinget i dansk økonomi har toppet. Hostende vækst i beskæftigelsen og en stigende usikkerhed om retningen i international økonomi får forbrugerne til at bekymre sig om fremtiden, siger Morten Granzau.
Faldet i forbrugernes optimisme kommer ellers i forlængelse af den nuværende konverteringsbølge, hvor rekordmange boligejere drager fordel af de lave renter og omlægger til billigere boliglån.
- Boligejerne surfer lige nu på en kæmpe konverteringsbølge. I den forbindelse har de mulighed for at låne i boligens friværdi. Det giver flere penge mellem hænderne. Men så længe stemningen ikke er bedre, omsættes det næppe til fremgang i forbruget, siger Morten Granzau.
Hold dig opdateret
Modtag nyhedsbrevet DI Business med relevante nyheder fra erhvervslivet, politiske analyser og nøgletal samt invitationer til arrangementer, kurser og netværk med relation til erhvervslivet.