Planteburger med ingredienser fra Organic Plant Protein, som i februar 2019 investerede 50 millioner kroner i en fabrik og produktionen i Hedensted.

Foto: Organic Plant Protein
04.10.21 DIB Nyheder

Briter skal spise danske planter

Danske plantebaserede fødevarevirksomheder ser gigantiske muligheder i et hurtigt voksende britisk marked for kødfri produkter.

Salgsværdien af plantebaserede fødevarer i Storbrititannien er - med en stigning på 73 procent over to år - nået op på en samlet markedsværdi på 750 millioner Euro. Det viser rapporten “Plant-based foods in Europe: How big is the market?”, som er udarbejdet af The Smart Protein Project.

Stigningen er ikke gået ubemærket hen hos den danske virksomhed DRYK. Her laver de plantebaserede erstatninger for mejeriprodukter rettet mod cafeer og restauranter. I Danmark leverer de blandt andet til den trestjernede Michelin-restaurant Geranium, Coffee Collective, Lagkagehuset og 7-Eleven. Med en vækst pt. på cirka 30 procent om måneden.

– Vi har produkterne klar, så i det øjeblik vi møder den rigtige partner, kan vi skibe produkterne af sted, siger administrerende direktør Christian Christensen.

Derfor er virksomheden at finde blandt de virksomheder, der deltager i på en dansk fællesstand ved ”Plant Based World Conference & Expo 2021”. Messen i London er en 100 procent plantebaseret B2B-begivenhed dedikeret til at forbinde virksomheder med et publikum fra både den offentlige og private sektor – alt fra offentlige institutioner til detailhandlen.

– Det britiske marked er interessant for os, fordi vi gerne vil ind i flere “tunge lande”, hvor der virkelig er volumen, siger Christian Christensen.

Læs også: Dansk selskab skal hjælpe USA med at digitalisere amerikanske valg

For dyrt til detail

Konkret er salget af plantebaserede fødevarer i Storbritannien ifølge det europæiske Smart Protein-projekt vokset med 39 procent i 2020 til 750 millioner euro. I DRYK håber Christian Christensen, at virksomheden, der ligger på Stevns, gennem deltagelse i messen kan komme i samarbejde med food service-segmentet.

– Vores produkter ville koste 25-26 kroner per enhed, hvis de kom i detailhandlen. Det gør dem svære at sælge den vej, så det er ikke en del af forretningsmodellen, siger Christian Christensen.

DRYK solgte det første produkt 20. marts 2020 og har siden eksporteret til 20 lande:

– Det er svært at være pessimistisk i øjeblikket, så udfordringen er at få produktionskapacitet nok og få logistikken til at køre gnidningsløst, siger Christian Christensen.

Læs også: Sagt på topmødet: "Vi solgte 10.000 rødkålshoveder på 6 timer"

Corona-bremse

Samme optimisme kan genfindes hos Ulrich Kern-Hansen. Han er administrerende direktør i Organic Plant Protein, som i februar 2019 investerede 50 millioner kroner i en fabrik og produktionen i Hedensted. Virksomheden producerer kødfrie produkter som f.eks. plantebøffer, men på grund af coronavirus er de ikke rigtig kommet i gang. 

– Derfor har vi brug for at komme ud og få etableret kontakter, der kan skabe den nødvendige omsætning. Der skal genereres en stor omsætning, før vi er i balance, men det, tror vi på, vil lykkes inden udgangen af 2021 eller primo 2022, siger Ulrich Kern-Hansen.

Han mener, det er “vildt afgørende” at være til stede på en messe som ”Plant Based World Conference & Expo 2021” i London.

– Det kan slet ikke prioriteres højt nok. Det er selvfølgelig også set i lyset af, at alt har været lukket ned i halvandet år. Nye aktører har ikke mødt hinanden endnu, så der er en enestående mulighed for at synliggøre sig på. Jeg ser messen som en af vores vigtigste hidtil, siger Ulrich Kern-Hansen.

Han mener, at det får stor værdi at have en dansk fællesstand på messen.

– Det gør det mere realistisk for en mindre virksomhed som vores at være med. For der er mange praktiske ting omkring sådan en messe. Det er en kæmpe hjælp at komme med i en pakkeløsning. Det ville ellers slet ikke kunne lade sig gøre for små- og mellemstore virksomheder, siger Ulrich Kern-Hansen. 

Plant Based World Conference & Expo 2021” finder sted 15. og 16. oktober. Læs også Food Nation artikel om emnet: Plant-based products from Denmark, that make a difference

Emil Stub

Emil Stub

Chefkonsulent

  • Direkte +45 3377 3904
  • Mobil +45 3117 0898
  • E-mail emns@di.dk

Relateret indhold