En social og inkluderende virksomhedskultur, hvor alle føler sig velkomne, og hvor der er tid og rum til at dyrke sociale relationer mellem medarbejderne er en del af succesen for  Seaborg Technologies.

Foto: Seaborg Technologies
19.12.22 DIB Nyheder

Fra 0 til 120 medarbejdere på 6 år

Kernekraft tiltrækker arbejdskraft. Det er realiteten hos startupvirksomheden Seaborg Technologies, der  har  fået medarbejdere fra 29 nationer til København.

Midt inde i København er iværksættervirksomheden Seaborg Technologies i fuld gang med at udvikle en atomreaktor, der kan understøtte skiftet fra fossilt brændstof til grønne energikilder. På blot seks år er virksomheden gået fra 0 til mere end 120 medarbejdere, der vil være en del af det mulige væksteventyr.

Den udvikling ville ikke have været mulig uden medarbejdere fra andre lande, fortæller CEO Troels Schønfeldt. I dag er omkring 60 procent fra 29 forskellige nationer. Men hvordan er det lykkedes for den lille virksomhed uden et kæmpe HR-­setup at tiltrække så mange specialister til et job på Nørrebro?

– Vi har et stærkt budskab om at gentænke atomkraft. Vores reaktor kan hverken nedsmelte eller eksplodere, og så kan vi skalere vores produkt helt uhørt. Vi bygger komplette kraftværker på samlebånd, hvilket betyder, at vi kan producere rigtig mange enheder og sende dem til de steder i verden, hvor de kan få maksimal klimaeffekt, forklarer Troels Schønfeldt og fortsætter:

– Vi er i Seaborg lykkedes med at tale til en del menneskers indre behov for at gøre noget i kampen mod klimaforandringerne. Det er den slags vildskab, der får folk – også i gode stillinger – til at krydse oceaner og tage familien med på nye eventyr.

Samarbejder med universiteter

Seaborg samarbejder med universiteter rundt omkring i verden, og det var således også oplagt at takke ja til at være en del af MIT-Denmark programmet, som Dansk Industri står for sammen med det anerkendte Massachusetts Institute of Technology (MIT) i Boston.

Samarbejdet med universiteterne er en vigtig brik til ny viden, friske øjne og til at udbrede kendskabet til Seaborg blandt den kommende generation af medarbejdere inden for vigtige fagområder.

– Det er meget givende for os at samarbejde med studerende inden for forskellige fagområder. De kommer med ekstra hænder, stærke hjerner og nye øjne, på de udfordringer vi sidder med i nogle af vores projekter. De bringer andre perspektiver og antagelser til bordet, forklarer Troels Schønfeldt.

MIT-studerende i praktik

DI har siden 2018 samarbejdet med MIT for at skabe tættere relationer mellem danske virksomheder og MIT universitetet, der regnes for at være blandt verdens førende tekniske universiteter, ved at tilbyde de højtuddannede MIT-­studerende et praktikophold i en dansk virksomhed.

– De MIT-studerende kommer med et meget højt niveau af faglighed, og når de vender retur til Boston, er håbet, at det er som ambassadører for dansk erhvervsliv og de virksomheder, de har arbejdet for, og at de har lyst til at vende retur en dag, forklarer Danielle Bjerre Lyndgaard, chef for DI’s Global Talent og Mobility afdeling.

Det er den slags vildskab, der får folk – også i gode stillinger – til at krydse oceaner og tage familien med på nye eventyr. Troels Schønfeldt, adm. direktør, Seaborg Technologies.

Netværk gør underværk

Seaborgs rekrutteringskanaler rækker langt ud over den danske landegrænse. Ledige stillinger besættes gennem LinkedIns jobportal og virksomhedens hjemmeside men også i høj grad via medarbejdernes egne internationale netværk.

– En del af vores rekrutteringer sker gennem mund til mund-metoden, hvor vores medarbejdere er gode til at aktivere deres netværk, når vi søger til specifikke stillinger. Det er meget positivt, når vores medarbejdere anbefaler Seaborg til deres omgangskreds som et godt sted at arbejde, og det giver ofte pote, fortæller HR-chef Rikke Hvarre, der har titlen Head of People and Culture, fordi mennesker og virksomhedens kultur er afgørende for Seaborgs fremtidige succes.

Welcome to Denmark

Seaborg kører selv hele rekrutteringsprocessen og bruger meget tid på at afklare med potentielle kandidater, om de er klar til at flytte til Danmark. Dernæst hjælper Seaborg medarbejderen med at komme til Danmark og stiller en midlertidig bolig til rådighed for at medarbejderen falder så godt til i både Seaborg og i Danmark som muligt.

– Nye medarbejdere får en ”Buddy”, der typisk har været igennem samme proces, og vores medarbejdere hjælper generelt hinanden rigtig meget. Derudover har vi en Moving to Denmark guide, en slags pixie bog, der hjælper medarbejderen godt igennem den første tid i Denmark, ligesom vi også betaler for danskundervisning, forklarer Rikke Hvarre.

Alle undersøgelser viser, at internationale medarbejdere bliver længere, hvis de falder godt til socialt.

Seaborg har en meget stærk social kultur, som er blevet skabt af Founderne, men vedligeholdt af medarbejderne selv. Virksomheden bakker op og støtter også uden for arbejdstiden de sociale initiativer, der blandt andet tæller brætspilsaftener, fredagsbarer og familie events.

Fremtidens vækstplaner

Seaborgs vækst skal fortsætte, og derfor er der brug for endnu flere medarbejdere. I starten var det en udfordring at tiltrække mere erfarne fagfolk, men i takt med Seaborgs vækst er det blevet nemmere.

– Vi oplevede fra starten, at yngre mennesker, der endnu ikke havde stiftet familie, var nemmere at få til at flytte til Danmark end de lidt ældre kandidater. Her spillede – og spiller det – selvfølgelig også ind, at det er svært for en startup virksomhed som Seaborg at matche et lønniveau på en person, der har været i branchen i mange år. Det er blevet nemmere med tiden, og blandingen af unge og erfarne kræfter giver god dynamik og muligheder for personlig og professionel udvikling, afslutter Rikke Hvarre.

Gode råd

Tre gode råd fra Seaborg Technologies til at tiltrække internationale medarbejdere:

Stærkt globalt brand

  • Sørg for at have et stærkt brand i den industri, I opererer i, og blandt de faggrupper I gerne vil tiltrække. Vær den, de andre rigtig gerne vil lege med.

Solidt netværk

  • Brug virksomhedens og de internationale medarbejderes globale netværk. Mange rekrutteringer sker gennem mund til mund-metoden. Også blandt de internationale. Og dine medarbejdere er de bedste ambassadører for virksomheden (det bør de i hvert fald være!).

Skab social virksomhedskultur

  • Sikr jer, at I har en social og inkluderende virksomhedskultur, hvor alle føler sig velkomne, og hvor der er tid og rum til at dyrke sociale relationer mellem medarbejderne. Forskelligheder er en styrke.

Hold dig opdateret

Modtag nyhedsbrevet DI Business med relevante nyheder fra erhvervslivet, politiske analyser og nøgletal samt invitationer til arrangementer, kurser og netværk med relation til erhvervslivet.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Danielle Bjerre Lyndgaard

Danielle Bjerre Lyndgaard

Chef for DI Global Talent & Mobility

  • Direkte +45 3377 3809
  • Mobil +45 2374 4244
  • E-mail dbl@di.dk

Relateret indhold