DI: Prisstigninger giver forbrugerne nye kvaler
Forbrugernes pessimistiske syn på økonomien fortsætter for fjerde måned i træk, viser tal fra Danmarks Statistik. Forbrugertilliden er gået fra et nettotal på minus 1,5 i januar til minus 3,2 i februar. Målingen er foretaget i de første to uger efter genåbningen den 1. februar.
- Forbrugernes syn på økonomien er på retur på stort set alle parametre. Den stigende pessimisme er overraskende, for flere steder i landet ser smitten ud til at have toppet. Forhåbentlig kan den udvikling hjælpe på forbrugernes humør i den kommende tid, siger Morten Granzau, underdirektør i Dansk Industri.
I januar 2022 registrerede Danmarks Statistik den højeste årsstigning i forbrugerpriserne siden 2008. Ser man bort fra energipriserne, var der tale om den højeste stigning i forbrugerpriserne siden 2012. Det fremgår da også af undersøgelsen, at prisstigningerne kan mærkes hos forbrugerne, og at tiltroen til egen privatøkonomi er på retur.
- De stigende priser bekymrer forbrugerne og presser deres syn på egen privatøkonomi. Det kan lægge en dæmper på købelysten i den kommende tid, at prisstigningerne er begyndt at brede sig fra energi til almindelige dagligvarer i butikkerne. Allerede nu er der færre, der mener, at tiden er inde til at bruge penge på større forbrugsgoder, siger Morten Granzau.
- Når det er sagt, forventer vi, at prisstigningerne vil aftage i løbet af 2022. Samtidig har forbrugerne sparet op under nedlukningerne, så de er rustet til tænderne til at klare de prisstigninger, vi oplever i disse måneder. Vi vurder, at lysten til at bruge penge vil melde sig i takt med, at priserne stabiliserer sig, og omikronsmitten aftager, så privatforbruget vil vokse med op mod 6 pct. i 2022, siger Morten Granzau.
Hold dig opdateret
Modtag nyhedsbrevet DI Business med relevante nyheder fra erhvervslivet, politiske analyser og nøgletal samt invitationer til arrangementer, kurser og netværk med relation til erhvervslivet.