Transport branchen og  byggeriet bliver en del af  handelssystemet for CO2-kvoter. Samtidig sikres bedre og mere lige konkurrencevilkår.

18.04.23 DIB Nyheder

EU-reform af CO2-kvoter styrker klimaeffekt

EU-Parlamentet giver grønt lys til reform af handel med CO2-kvoter, der blandt andet forbedre konkurrencesituationen – og omfatter transport og byggeri. Det glæder DI.

Muligheden for at nå EU’s klimamål kom tirsdag et vigtigt skridt tættere på at blive indfriet. Det stod klart efter at Europa-Parlamentet vedtog ny lov for handel med CO2-kvoter – en lov der udvider det særlige kvotesystem.

Og det hilser Dansk Industri velkomment.

- EU har indgået en stor og vigtig aftale for klimaet, og med de højere CO2-kvotepriser bliver ambitionerne for klimaet også løftet. Fra nu af kommer kvotesystemet også til at omfatte CO2-udledninger i vejtransporten og i bygninger, som er områder, hvor det er afgørende, at der bliver gjort noget aktivt for at reducere CO2-udledninger, siger Anne Højer Simonsen.

I praksis øger aftalen EU’s 2030 CO2-reduktionsmål for de nuværende kvoteomfattede virksomheder (det såkaldte ETS1)  fra 43 til 62 pct. Stramningen vil øge CO2-reduktioner i hele EU. I dag svinger kvoteprisen mellem 90 og 100 euro pr. ton CO2.

Læs EU-meddelelse om aftalen her

Sikre bedre konkurrencevilkår

Samtidig etableres der et nyt ETS2-system som også vil betyde, at vejtransport og bygninger vil bidrage med CO2-reduktioner. Det vil ske fra 2027, hvor der forventes kvotepriser på omkring 45 euro pr. ton. 

- Den nye klimatold vil gælde for blandt andet stål, cement, el og brint, og sikre ens konkurrencevilkår for de kvoteomfattede europæiske virksomheder og deres konkurrenter uden for EU, der eksporterer til EU. Det vil betyde, at de virksomheder, der sælger varer i EU også skal betale CO2-kvoteprisen, så de ikke skævvrider markedet, forklarer Anne Højer Simonsen.

Tirsdagens vedtagelse kommer efter, at EU-landende i slutningen af 2022 indgik aftaler om vigtige elementer i  Fit for 55-pakken. Disse aftaler blev tirsdag godkendt af Parlamentet.

I Europa-Parlamentet stemte et stort flertal på 413 medlemmer for den nye lov, mens 167 stemte imod. Blandt de positive var de danske parlamentarikere fra Venstre og Socialdemokratiet. 57 undlod af stemme.

Anne Højer Simonsen

Anne Højer Simonsen

Vicedirektør

  • Direkte +45 3377 3465
  • Mobil +45 4014 0603
  • E-mail anhs@di.dk

Relateret indhold