Foto: Colourbox
01.03.22 AKT Nyheder

Forståelsesaftale om pause- og arbejdstidsregler i AKT-Lands- og Tillægsoverenskomsten

DI/AKT og 3F Transport har fredag den 25. februar 2022 indgået en forståelsesaftale om AKT-Lands- og Tillægsoverenskomstens pause- og arbejdstidsregler.

Ved overenskomstfornyelsen i 2020 blev der aftalt nye pause- og arbejdstidsregler i AKT-Lands- og Tillægsoverenskomsten.

Efterfølgende viste det sig dog, at parterne ikke var enige om forståelsen af alle dele af reglerne, og der blev rejst tre faglig voldgift sager om forståelsen af reglerne.

Overenskomstparterne har nu indgået en forståelsesaftale, der præciserer forståelsen af reglerne. Aftalen vedrører tre emner – daglig maksimal arbejdstid, antal pauser i en vagt og for sen ankomst til pause.

Daglig maksimal arbejdstid

Overenskomstparterne er enige om, at den daglige maksimale arbejdstid i overensstemmelse med ordlyden i AKT Lands- og Tillægsoverenskomstens § 3A, stk. 2, litra b, skal beregnes på baggrund af betalt arbejdstid.

Selvbetalte pauser indgår derfor ikke i opgørelsen af den daglige maksimale arbejdstid.

Antal pauser

Der har været uenighed om, hvor mange pauser, der kan planlægges i en vagt.

Det er nu blevet præciseret, at der ud over hovedpausen kan planlægges op til 2 pauser i en vagt, såfremt den enkelte pause har en varighed af mindst 15 minutter.

Der er samtidig enighed om, at en pause kan bestå af en kombination af betalt og selvbetalt pause, når blot den samlede pause er mindst 15 minutter.

Det er samtidig blevet præciseret, at der som hovedregel skal planlægges en hovedpause i vagten, når pausereglerne finder anvendelse.

Overenskomstparterne er dog enige om, at vagten kan have en så kort varighed, at det ikke giver mening, at der er en ufravigelig pligt til at indlægge en pause.

Det er derfor aftalt, at hovedreglen kan fraviges, hvis arbejdstiden udgør 5 timer eller derunder, hvorfor arbejdsgiveren i denne situation kan vælge at undlade at planlægge en hovedpause.

Hvis denne mulighed anvendes, og der er planlagt mindre pause end den betalte pause, jf. AKT-Landsoverenskomstens § 3A, stk. 3, litra b og stk. 3A, litra b samt AKT- Tillægsoverenskomstens § 3A, stk. 3, litra b, tillægges den manglende pausetid, idet der sker en teknisk tilskrivning af den manglende pausetid til den daglige arbejdstid.

For sen ankomst til pause

Der har været uenighed om konsekvenserne, hvis en chauffør kommer for sent til sin pause.

Konsekvensen afhænger om, der er er tale om en hovedpause eller øvrige pauser.

Hovedpausen er den pause på mindst 25 minutter, der afbryder den planlagte køretid. H

vis der er flere pauser i vagten på mindst 25 minutter, kan arbejdsgiveren tilkendegive, hvilken af disse der er hovedpausen.

Da angivelsen af, hvilken pause der er hovedpausen, har betydning for sanktionen, anbefaler vi, at I via instruks eller i vagten angiver, hvilken pause, der er hovedpausen, hvis der er flere pauser i vagten, der kan være hovedpausen.

Hvis en hovedpause som følge af forsinkelse afkortes til mindre end 25 minutter, honoreres forsinkelsen som hidtil med overtidsbetaling med 50 pct. tillæg i henhold til § 6, stk. 1 og 5.

Der er samtidig enighed om, at chaufførerne skal honoreres med overarbejde for hele hovedpausen, hvis hovedpausen grundet forsinkelse afkortes til mindre end 15 minutter.

Ved for sen ankomst til øvrige pauser tilskrives forsinkelsen chaufførens arbejdsplan, hvorefter arbejdstiden indgår i opgørelsen af arbejdsplanen.

Sådanne forsinkelser vil som udgangspunkt kun udløse overarbejde, hvis der er overarbejde, når arbejdsplanen opgøres ved udløbet af perioden.

Såfremt forsinkelsen i denne situation medfører, at den daglige maksimale arbejdstid overskrides, eller at chaufførens betalte arbejdstid overstiger 42 timer i den pågældende uge, honoreres arbejde ud over den daglige maksimale arbejdstid, respektive udover 42 timer om ugen, dog med overtidsbetaling med 50 pct. tillæg i henhold til § 6, stk. 1 og 5.

Hvornår gælder forståelsesaftalen?

Der er enighed om, at der ikke kan rejses sager om aftalens fortolkningsspørgsmål for perioden før aftalens indgåelse den 25. februar 2022.

For så vidt angår antallet af pauser, der kan planlægges i en vagt, er det dog aftalt, at der ikke kan rejses sager vedrørende perioden før førstkommende ordinære planskifte efter aftalens underskrift, dog senest den 20. august 2022. Dette er for at sikre, at I tilstrækkelig tid til at tilpasse jeres vagter, såfremt I har haft planlagt mere end 3 pauser i vagterne.

Tag endelig fat i sekretariatet, hvis I har spørgsmål til aftalen.

Overenskomster

Forståelsesprotokollat - Arbejdstidsregler

Download

Relateret indhold