Løsningen på din manglende motivation og coronatræthed skal måske findes i forskeren og forfatteren Daniel Pinks motivationsteori, blogger Henrik Horn Andersen.

Foto: Implement
24.02.21 MR Nyheder

Tag magten over din manglende motivation

Coronatræthed og manglende motivation er en af de største udfordringer for MR-branchen lige nu, blogger formand Henrik Horn Andersen.

Det er et år siden, at patient zero kom til Danmark, og en ny virkelighed som konsulent opstod.

Årsdagen har fået mig til at tænke over en af de udfordringer, mange konsulenter er ramt af disse dage: Motivation og coronatræthed.

Vi mennesker - og konsulenter i særdeleshed - er sociale væsener. Vi savner at være sammen med andre, hjælpe kunder og kolleger, så vi kan mærke deres glæde ved den hjælp, vi kommer med. Men den hjælp fortaber sig desværre i rækken af Zoom- og Teamsmøder. 

Pinks motivationsteori

Jeg har de sidste mange år talt om motivation af konsulenter ud fra Daniel Pinks simple model, der i alt sin enkelhed fokuserer på Mastery (mestring), Autonomy (autonomi) og Purpose (formål).

Når du mærker, at du bliver dygtigere, har indflydelse, frihed, og at du gør en forskel, så resulterer det i motivation.

Ifølge den logik burde vi se supermotiverede konsulenter i disse dage - vi har lært at mestre en række nye ting, vi har i høj grad kunne have et fleksibelt arbejde hjemme uden rejser, og der har i endnu højere grad været et klart formål med at hjælpe andre og vores egen virksomhed i en svær tid.

Branchen ramt af coronatræthed

Men hvorfor ser vi så fra uge til uge, at vi kæmper med motivationen i branchen?

For at forstå det, er vi nødt til at kigge på de tre føromtalte faktorer.

Når det handler om Mastery, så tror jeg ikke, vi mærker, at vi bliver dygtigere til det, vi brænder for. Fordi vi ikke kan mødes fysisk, er det sværere at lære af andre og få feedback. Og det er jo egentligt paradoksalt, for branchen har udviklet sig selv og services som aldrig før undervejs i krisen. Vi er blevet endnu mere digitale, fleksible og effektive. Det tror jeg, vi glemmer at minde os selv og hinanden om i vores coronatræthed.

Autonomien bliver ikke oplevet som større, men mindre pga. børn derhjemme, møder ryg til ryg og manglende frihed til at kunne rejse. Mange af dem, jeg taler med, peger på autonomi som noget, der er blevet indskrænket.

Og endeligt tror jeg, at mange savner at gøre en forskel i verden. Coronatiden har fået mange til at tænke over formålet med livet og arbejdet – og derfor er der brug for, at virksomheder minder sig selv om at kommunikere mere om det store formål end om de kortsigtede KPI’er.

Opfordring: Gør mere

Der er ikke udsigt til, at situation ændrer sig lige med det første, så min opfordring er klar: Gør endnu mere for motivationen i din virksomhed, både for medarbejderne og for kunderne. Det er markant nemmere at hjælpe andre, hvis du selv har overskud på den mentale konto.

Henriks bud på effektive tiltag

Her er en række tiltag, jeg har hørt eller set som effektive:

Vær tæt på: Løbende dialog med dem, du er leder for, om det så bare er et kort ”hey” og/eller faste check-in møder i små grupper

Brug hjælpegenet: Konsulenter elsker at hjælpe. Brug det til at lave opgaver, hvor konsulenter skal gøre noget for hinanden. Lav f.eks. et system, et lodtrækningsset-up eller en hemmelig mission

Vær kreativ: Udfordr dig selv på, hvad du kan gøre på virtuelle møder. Små konkurrencer, skøre energizers, bingo-plader med opgaver. Find det, der passer til din stil, men udfordr dig selv lidt

Gør det nemt: Fra vaneforskning ved vi, at en enkelt vej til nye, gode vaner er at gøre det nemt og skalere ned. Så hvad kan du gøre hver dag den næste uge, som kun tager 30 sekunder, og som vil motivere andre?

Kom ud: Selv i mindre grupper giver udendørs samvær en oplevelse af sammenhold og afbræk. Man kan sagtens lave virtuelle walk’n talks, endda om dybe emner. Eller skattejagt med poster. Det handler bare om at være kreativ og udnytte, at solen får mere og mere magt

Den store fortælling: Op på den digital ølkasse, uanset om du er højt eller lavt placeret i virksomheden, og giv din fortælling om den forskel, I gør i verden

HOLD DIG OPDATERET

Modtag  DI Managementrådgivernes nyhedsbrev og få information om consultingbranchen, seneste nyt fra den politiske scene, analyser, faglig inspiration og relevante arrangementer.

Tilmeld dig nyhedsbrevet her

Skrevet af:

Maria Nielsen, Henrik Horn Andersen, Bestyrelsesformand i DI Managementrådgiverne & Senior Partner i Implement Consulting Group

Relateret indhold