Indfør nationale kørselsafgifter for alle køretøjer

Læs udspillet

Trængsel på vejnettet udfordrer i stigende grad samfundet, hvilket viser sig i et samfundsøkonomisk tab på 28 mia. kr. årligt. De trafikale udfordringer forventes at blive forstærket fremover. DI ønsker at finde en løsning, hvor mobiliteten forbliver høj, uden at trængslen samtidig øges. Kørselsafgifter har været fremhævet som en del af løsningen på at afhjælpe stigende trængselsudfordringer. DI har derfor gennemført et analysearbejde af kørselsafgifter, for at afdække løsninger, udfordringer og effekter. Analyserne viser, at der er et stort potentiale for at reducere trængslen, såfremt kørselsafgifter indføres på den rette måde.

DI anbefaler at bilafgifterne omlægges til kørselsafgifter.

I DI anbefaler vi, at regeringen indfører en kørselsafgift for alle køretøjer, der benytter vejene, som led i en samlet omlægning af eksisterende afgifter på køb, brug og ejerskab. Løsningen skal være enkel, og samlet set skal trafikanterne ikke betale flere afgifter end i dag. Det tager tid og kræver stor grundighed, og derfor er det rettidig omhu, hvis regeringen påbegynder arbejdet med en intelligent kørselsafgift.

DI anbefaler at der nedsættes en kommission.

Regeringen bør allerede i dette folketingsår nedsætte en kommission, der skal analysere muligheder og effekter samt fastlægge rammerne for, hvordan nationale kørselsafgifter for alle køretøjer kan introduceres i Danmark.

Med til anbefalingen følger 10 principper som forudsætning for at opnå den størst mulige effekt.

DI’s samlede udspil til nationale kørselsafgifter kan læses her:

Hent

Analyse viser potentialet

DI har gennemført et analysearbejde af kørselsafgifter, for at afdække løsninger, udfordringer og effekter. Analyserne viser, at der er et stort potentiale for at reducere trængslen, såfremt kørselsafgifter indføres på den rette måde.

Et kørselsafgiftssystem kan indrettes på mange måder. Vi analyseret på et landsdækkende kilometerbaseret system for alle køretøjer, hvor bilafgifterne samtidig reduceres. Vi har også fået undersøgt konsekvenserne ved roadpricing kun for personbiler.

Download analyse

Hent
Karsten Lauritzen

Karsten Lauritzen

Branchedirektør