Europæisk Samarbejdsudvalg (ESU)
Europæisk Samarbejdsudvalg er et forum, hvor medarbejderne med virksomheder i flere lande har adgang til information og høring om tværnationale emner. Europæisk Samarbejdsudvalg skal oprettes, når visse betingelser er opfyldt, og medlemmerne af Europæisk Samarbejdsudvalg er beskyttede mod opsigelse.
Formålet med et Europæisk Samarbejdsudvalg (ESU) er at forbedre medarbejderes muligheder for information og høring om spørgsmål, der vedrører virksomheder i flere lande i større koncerner og virksomheder med aktiviteter på tværs af landegrænser.
Europæisk Samarbejdsudvalg (ESU) er etableret i henhold til EU-direktivet om information og høring af medarbejdere i transnationale virksomheder eller koncerner.
Etableringen af et ESU kræver en skriftlig aftale mellem ledelsen og medarbejderrepræsentanterne i Det Særlige Forhandlingsorgan (SFO).
Aftalen skal fastlægge, hvilke virksomheder der er omfattet af ESU, udvalgets sammensætning, opgaver, mødefrekvens, finansielle ressourcer, samt regler for ændringer, genforhandling og opsigelse af aftalen.
Det er vigtigt at bemærke, at ESU-aftalen også skal indeholde regler om processen for information og høring af ESU. Dette sikrer, at medarbejderne bliver inddraget og hørt på tværs af grænserne i forbindelse med virksomhedens beslutninger, der kan påvirke dem.