21.12.21 DI Handel Nyheder

Tilbageblik på årets salgstrends

I DI Handel har vi i løbet af 2021 sat fokus på forskellige salgstrends. Vi ser på året der gik inden for salg – så læs med og se eller gense nogle af årets webinarer.

Salg under corona

Rigtig mange brancher har haft et flot år, når vi ser på salget. Andre har været voldsomt udfordret på salgsarbejdet, og processerne har her været påvirket af stor usikkerhed. Se eller gense Salgsforecasting i kølvandet på Corona (danskindustri.dk).

Virtuelle kundemøder

Denne usikkerhed, som corona har medført har gjort, at mange virksomheder har skulle træne og vænne sig til at dyrke telefon- og onlinemøder, når kunderne ikke kunne få besøg af sælgerne. For nogle vil denne digitalisering af kundemødet fortsætte grundet gode erfaringer under corona, og med ønsket om større grad af digital handel og selvbetjening hos kunderne. Her kan du se en af de webinarer, hvor vi i DI Handel har lavet: Din guide til virtuelle kundemøder (danskindustri.dk).

Data og teknologi

Data og teknologi har stor betydning for dem, som har klaret sig godt og opnået deres målsætninger i salget. De virksomheder, som har kunne transformere data til indsigter og lave nye services ud mod kunderne, har haft klart bedre fat i deres kunder, hvilket gør at de performer bedre. Se eller gense webinaret: Bliv klogere på Amazons salgsdata (danskindustri.dk), hvor vi gennemgår Amazons salgsdata og og salgsrapporter, samt taler om, hvordan din virksomhed kan lade sig inspirere af Amazon til at levere salgsdata til egne leverandører.

Der er stadig mange virksomheder som ikke har opdaget CRM systemer eller nye præsentationsværktøjer som opsamler data om, hvad kunderne har mest fokus på. Vi kommer til at sætte fokus på nogle af disse teknologier, og hvad de kan betyde for salget i 2022.  

Samarbejde på tværs af funktioner

I 2021 har vi haft gang i projekt Morgendagens Salg. Gennem analyser i projektet ved vi også at samarbejdet på tværs af funktioner i virksomheden har en afgørende rolle for at kunne give kunderne en god kundeoplevelse, og sikre at virksomheder ikke taber kunderne mellem to stole, når den ene funktion slipper dem, og den anden skal tage over.

Kunderejsen er blevet så fragmenteret at virksomheder i dag løbende skal koordinere og planlægge deres kommunikation og værditilbud, for at det giver mening for kunderne. Dette kan gøres ved ugentlige eller månedlige møder, hvor aktiviteter koordineres eller mindre kundeteams, bestående af folk fra de forskellige funktioner som hyppigt har kundekontakt. Fra projekt Morgendagens Salg ved vi, at de virksomheder som har sat denne interne dialog og proces i struktur så – funktionerne salg, logistik, kundeservice, marketing og økonomi – alle ved, hvordan de skal bidrage med at løfte kundeoplevelsen, tilføre værdi og spille hinanden bedre for at opnå størst succes.

Morgendagens salg kører 10 acceleratorforløb med ti forskellige virksomheder, hvor vi ser på, hvordan virksomhederne kan løfte salgsarbejdet. Salgsoptimeringen er baseret på de syv salgsdyder. Læs mere om, hvordan I kan komme i gang med at forbedre jer på disse parametre og blive deltager i acceleratorforløbet.

Styrk din faglige profil

E-handel, marketing, B2B salg og kundeoplevelser. Få unik viden og erfaringer gennem nyheder, analyser og events fra specialister, ligesindede handelsvirksomheder og DI Handel hver uge.

Ja tak, giv mig unik viden

Simone S. Nielsen
Søren Münster
Skrevet af:

Simone S. Nielsen Søren Münster

Relateret indhold