17.02.22 DIB Blog

Aarhus Havn udvidelse vigtig for dansk konkurrenceevne

Det er afgørende for dansk virksomheders konkurrenceevne, at Aarhus Havn har tilstrækkelig havnekapacitet. Derfor bakker DI i nyt høringssvar helhjertet op om udvidelse, der giver hurtig og direkte adgang til globale markeder, blogger Karsten Lauritzen, branchedirektør i DI Transport.

Aarhus Havn har vigtig national infrastrukturel og erhvervsmæssig betydning. Det konstaterede jeg ved selvsyn, da jeg var forbi havnen i vinterferien og så både de nuværende havneaktiviteter og det område, hvor en nødvendig udvidelse forhåbentlig besluttes.

Aarhus Havn er Danmarks største containerhavn, og  industrien og landets øvrige im- og eksportører har i dag hurtig og direkte adgang til de globale markeder. Vi anslår, at 5-10 procent af værdien af dansk udenrigshandel (svarende til ca. 75-150 mia. kr. om året) går via Aarhus Havn.

At havnen også fremadrettet vil være velfungerende og veldrevet er afgørende for danske, og særligt jyske virksomheders konkurrenceevne.

Det er forventningen, at efterspørgslen på havneareal vil vokse i samme takt som hidtil. Derfor vil der over en årrække være behov for en havneudvidelse af den størrelse, der lægges op til i Aarhus.

 

Helhjertet opbakning

Det er blandt grundene til, at DI i et høringssvar bakker helhjertet op om en udvidelse af Aarhus Havn. Dertil kommer, at havnen som den ene af kun to danske havne er udpeget af EU til at være kernehavn (core port) i det Trans-Europæiske Transportnet (TEN-T).

Det understreger havnens betydning for Danmark som helhed, og hvis Aarhus Havn ikke fortsat udvides, vil der være risiko for, at virksomheder placerer deres fremtidige investeringer andre steder.

Den omfattende og grundige miljøvurdering viser desuden, at hovedforslaget ikke giver nogen væsentlige negative påvirkninger af miljøet, hvis man ikke dumper det havbundsmateriale, der skal flyttes for at udvide, ved Hjelms Dyb, og det er også rosværdigt, at projektet har indtænkt faciliteter for Aarhus’ borgere med etableringen af et byrum (blue line) mellem byen, bugten og havnen.

Jeg forstår godt, at ikke alle synes, havneudvidelsen er belejlig. Men samfundsmæssigt, nationalt og særligt for Aarhus og Jylland, er det et vigtigt projekt, der understøtter dansk erhvervsliv og fastholder og skaber arbejdspladser.

Læs også: Lauritzen vil lære nyt i DI Transport

 

Hold dig opdateret

Modtag nyhedsbrevet DI Business med relevante nyheder fra erhvervslivet, politiske analyser og nøgletal samt invitationer til arrangementer, kurser og netværk med relation til erhvervslivet.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Karsten Lauritzen

Karsten Lauritzen

Branchedirektør

  • Direkte +45 3377 3475
  • Mobil +45 5218 5980
  • E-mail kal@di.dk

Relateret indhold