I DI øger indsatsen på eksportmarkederne. Blandt andet får DI’s kontor i Tyskland mere muskelkraft, ligesom eksport via e-handel er en helt afgørende prioritet, fortæller adm. direktør Lars Sandahl Sørensen.

18.08.20 DIB Leder

Lars Sandahl: Uden eksport - intet opsving

Coronakrisen rammer eksportvirksomheder ekstra hårdt. Der er brug for en ekstra og en offensiv indsats for at få eksporten tilbage på sporet.

Udenrigs- og handelsminister Jeppe Kofod (S) siger det klart og tydeligt i denne artikel: ”Prognoserne for eksporten er dystre, og det er svært at forudse, hvor hurtig det fortsætter med åbningen af  verdensmarkederne”.

Baggrunden er den historiske krise, som coronavirusset har kastet verdensøkonomien og dansk eksport ud i. 6 af 10 eksportvirksomheder i DI’s virksomhedspanel melder nu om et fald i ordrer, og med smittespredningen mange steder kan eksporten komme under yderligere pres. Det vil også koste titusindvis af job og tabte indtægter i milliardklassen for Danmark.

Udviklingen kan man vælge at begræde – eller bruge som anledning til at gå i offensiven. DI’sholdning er klar. Vi skal i offensiven. For situationen kan åbne for nye muligheder for vores eksport, hvis vi som samfund formår at handle rigtigt – og rettidigt.

DI har på baggrund af input fra vores medlemsvirksomheder udarbejdet en 20-punktsplan med konkrete forslag, der kan sparke gang i eksporten. Dem kan du læse mere om bagerst i magasinet. En række af forslagene er ved at blive gennemført. Eksempelvis har Udenrigsministeriet kastet kræfterne ind i at hjælpe danske virksomheder med at vinde det tabte tilbage, og vi er i fuld gang med at planlægge flere fælles tiltag, som kan styrke danske virksomheders eksport til en række vigtige markeder.

Læs også: DI's 20 forslag til at redde eksporten

DI øger eksportindsatsen

Samtidig kan vi glæde os over, at EU er blevet enige om en genopretningsfond på 750 mia. euro, som vil hjælpe med at få gang i økonomien i Europa igen, ikke mindst i de hårdt ramte lande i Sydeuropa. Det kan gøre det lettere for danske virksomheder at sælge deres varer i EU, som tegner sig for over halvdelen af dansk eksport.

Resten af vores eksport går til den globale markedsplads uden for EU. Her skal vi sikre bedre vilkår til nye vækstmarkeder blandt andet med mere fleksible eksportkreditter, som sikrer virksomheder de bedste forudsætninger for at vende udfordringer til spændende nye muligheder.

I DI øger vi også vores indsats på eksportmarkederne. Blandt andet får DI’s kontor i Tyskland mere muskelkraft, ligesom eksport via e-handel er en helt afgørende prioritet. Samlet set understreger det, at DI er Danmarks helt centrale erhvervsorganisation, når det kommer til eksport.

Bundlinjen er, at vi alle skal gøre en ekstra indsats for at få gang i eksporten igen. Vi skal udnytte vores evne til at samarbejde i alle dele af samfundet – noget som vi nærmest er verdensmestre i – og have fokus på de nye forretningsmuligheder.

Gør vi det, kan danske virksomheder vinde i verden. Det vil komme hele Danmark til gavn.

Lars Sandahl Sørensen

Hold dig opdateret

Modtag nyhedsbrevet DI Business med relevante nyheder fra erhvervslivet, politiske analyser og nøgletal samt invitationer til arrangementer, kurser og netværk med relation til erhvervslivet.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Info om COVID-19

Find DI’s og myndigheders hjælp, links og kontaktpersoner på dette site, hvor du også kan se arbejdsgivernes FAQ og DI’s svar.

Få vejledning om coronavirus

Per Geckler Møller

Per Geckler Møller

Vicedirektør

  • Direkte +45 3377 3836
  • Mobil +45 2949 4434
  • E-mail pgm@di.dk

Relateret indhold