05.09.18 DI Business Nyheder

Nøgletal: Europæerne kommer flere danske varer i kurven

Omsætningen i de europæiske butikker er steget med 2 procent på et år. Det har også ført til et stigende salg af danske produkter.

Omsætningen i de europæiske butikker var uændret fra juni til juli, men er steget med 2 procent over det seneste år. Det viser nye tal fra Eurostat.

- Omsætningen i de europæiske butikker har været stærkt stigende over de seneste år, og på trods af stilstand i juli er der god udsigt til, at fremgangen fortsætter. Beskæftigelsen er stigende, prisstigningerne små og renterne lave, det giver europæerne gode muligheder for at øge forbruget yderligere, siger chefanalytiker Allan Sørensen, Dansk Industri.

- De europæiske forbrugere køber flere og flere danske produkter, og det er en rigtig god nyhed for dansk eksport, som ellers har haft svært ved at skabe fremgang over det seneste år, siger chefanalytiker Allan Sørensen, Dansk Industri.

Beskæftigelsen er stigende, prisstigningerne små og renterne lave, det giver europæerne gode muligheder for at øge forbruget yderligere Allan Sørensen, Chefanalytiker

Europæerne fylder flere varer i kurven, og det har smittet af på dansk eksport. Eksporten af forbrugsvarer til EU steg med 4 procent i andet kvartal og ligger nu på et historisk højt niveau. Danske virksomheder eksporterede forbrugsvarer for næsten 165 mia. kr. til markederne i EU i 2017.

Den samlede europæiske detailomsætning er nu 10 procent større end før finanskrisen.

- De svenske, tyske, britiske og franske butikker har øget omsætningen siden finanskrisen, men det danske detailsalg ligger fortsat på et lavere niveau end før finanskrisen. Danskernes forbrug er stigende, men vi bruger mindre end vi tjener, så der er plads til yderligere fremgang i danskernes forbrug, siger chefanalytiker Allan Sørensen, Dansk Industri.

Kilde: Danmarks Statistik og DI

Allan Sørensen

Chefanalytiker

  • Direkte +45 3377 3912
  • Mobil +45 2990 6323
  • E-mail als@di.dk
Relateret