Nazliya Mohammed kører med stadig større selvsikkerhed den 18-meter lange ledbus, der til daglig transporterer op imod 160 passagerer rundt i Odense.

DI
17.09.18 DIB Nyheder

Syrisk buschauffør er blevet lokal kendis i Odense

35-årige Nazliya Mohammed har siden 2017 været buschauffør i Odense. Nu er andre flygtninge begyndt at spørge hende, hvordan de kan følge i hendes fodspor.

Den syriske økonom Nazliya Mohammed nyder at være buschauffør hos Keolis i Odense.

- Det bliver bedre og bedre. Nu stresser jeg ikke så meget, når jeg kører bussen. Jeg kan alle ruterne, og jeg bliver bedre og bedre til dansk, siger Nazliya Mohammed, der flygtede til Danmark med sin familie på grund af krigen i Syrien.

Noget tyder på, at Nazliyas glæde ved jobbet også smitter af på passagerne. I hvert fald er Nazliya flere gange blevet quizzet af andre syrisk-kurdiske kvinder om, hvordan de kan få arbejde hos Keolis og begynde at køre bus.

- De siger, at de har hørt, at Keolis er et rigtig godt selskab, der hjælper sine ansatte. Og de spørger mig, hvad de skal gøre for at få arbejde der, fortæller Nazliya Mohammed.

Vi er jo i den situation, at vi ikke ved, hvornår der kan blive mangel på arbejdskraft, derfor vil vi gerne selv gøre, hvad vi kan for at uddanne nye chauffører Uffe Tokehøj, driftschef Keolis

Sproget er en udfordring for mange

Hos Keolis er de også rigtig glade for at have Nazliya Mohammed ansat. Da DI Business første gang besøgte virksomheden i februar 2018 fortalte driftschef Uffe Tokehøj, at han opfatter Nazliya som en rollemodel i forhold til andre kvinder med flygtninge- og indvandrerbaggrund.

Sandheden er da også, at det ikke er altid, at det går så godt med integrationen af flygtninge på Keolis, som det er gået i Nazliyas tilfælde.

Ud af de 15 flygtninge, der startede op hos Keolis som en del af integrationsuddannelsen (IGU) i februar, var der kun 5, der var klar til at køre bus i juli.

- Mange af dem havde både store vanskeligheder med sproget, det køretekniske og det teoriske, fortælle Uffe Tokehøj.

Det betyder dog ikke, at Keolis vil droppe fremtidige IGU-forløb. 

- Vi er jo i den situation, at vi ikke ved, hvornår der kan blive mangel på arbejdskraft, derfor vil vi gerne selv gøre, hvad vi kan for at uddanne nye chauffører, siger Uffe Tokehøj.

Udfordringen for Keolis er også, at mange chauffører først starter i en sen alder og har andre erhvervskompetencer med sig. Det betyder for det første, at en del har pensionen inden for rækkevidde. For det andet, at de kan finde på at skifte tilbage til deres oprindelige profession i opgangstider.

- Går det godt i byggeriet, så kan nogle af vores chauffører godt finde på at smutte fra os, siger Uffe Tokehøj.

Læs også: Vaskeposerne bliver syet af udsatte kvinder

Nazliya vil købe hus

Nazliya Mohammed har dog ingen planer om at forlade Keolis eller jobbet som buschauffør. For Keolis passer godt på os, som hun siger.

Nazliyas planer går mere på, at hun gerne vil købe et hus i Middelfart med sin mand og tre børn. Og så vil hun blive endnu bedre til dansk.

- Mine piger er flydende på dansk, og de driller mig, når jeg læser historie for dem. De griner af mig og siger, at sådan siger man ikke, mor.

Læs også: Flygtninge i job: ”Jernvilje og arbejdsglæde”

Peter G. H. Madsen
Skrevet af:

Peter G. H. Madsen

Steen Nielsen

Steen Nielsen

Vicedirektør

  • Direkte +45 3377 3318
  • Mobil +45 2949 4557
  • E-mail snn@di.dk

Relateret indhold