En ny DI analyse viser, at langt de fleste højvækstvirksomheder er SMV'er. Højvækstvirksomheder er kendetegnet ved at have høj værditilvækst.

IIllustration: Belle Djerberg
21.02.19 DIB Nyheder

SMV'er er Danmarks vækstlokomotiver

Danmarks små og mellemstore virksomheder er rygraden i erhvervsdanmark. De udgør 99 procent af alle virksomheder - og de er afgørende for væksten.

Nogle tror måske, at kun store virksomheder som Maersk og Carlsberg sørger for, at Danmark tjener penge. Men værdien skabes i høj grad også af de cirka 300.000 små og mellemstore virksomheder der findes på landsplan – og i særklasse af de særlige højvækstvirksomheder.

I en ny DI-analyse defineres en højvækstvirksomhed som en privat virksomhed, der har haft en gennemsnitlig årlig fremgang i værditilvæksten på mindst 10 procent i løbet af de seneste tre år.

Højvækstvirksomhederne bidrog med godt 100 mia. kr., hvilket stort set svarede til hele fremgangen i værdivæksten skabt af alle private virksomheder i Danmark i 2013–2016.

94 procent af Danmarks højvækstvirksomhed er SMV’er. De stod for næsten halvdelen af den fremgang i værdiskabelsen, der blev skabt af danske højvækstvirksomheder i 2013–2016.

Og om lidt er de små og mellemstore højvækstvirksomheder måske store. 37 procent af de virksomheder, der var store højvækstvirksomheder i 2016, var en SMV-højvækstvirksomhed tre år tidligere.

Se flere facts om SMV'ernes store betydning for Danmark i "Udfoldet" fra magasinet DI Business med tema om SMV'er

Claus Aastrup Seidelin

Claus Aastrup Seidelin

Fagleder, Analyser

  • Direkte +45 3377 4863
  • Mobil +45 2779 6422
  • E-mail clas@di.dk

Relateret indhold