"Vores medarbejdere i Danmark skal have et internationalt mindset og forstå, at hvis vi kan købe billigere ind i Frankrig, må vi gøre det. Derfor er det vigtigt, at vi hele tiden arbejder smartere og bliver mere effektive i Danmark, siger adm. direktør Sten Kjelstrup, Hardi International.

Foto: Søren Nielsen
26.04.19 DI Business Nyheder

Hardiboss: ”Vi køber dansk, når det er bedst”

95 af 100 sprøjter fra franskejede Hardi International A/S sælges uden for Danmark. Af virksomhedens knap 200 underleverandører står de 15 største for halvdelen af leverancerne og ni af disse er danske. ”Kulturelt er det nogle gange nemmere med danske leverandører,” siger adm. direktør Sten Kjelstrup.

Adm. direktør Sten Kjelstrups liste er lang over leverancer fra underleverandører, når produktionen af plantesprøjter til landbruget skal gå op i en højere enhed for Hardi International A/S. Alt fra kaffe til dæk og elektronik købes fra underleverandører i både Danmark og udlandet. 

Faktisk har virksomheden med hovedsæde i Nørre Alslev på Falster tæt på 200 underleverandører, der står for omkring 40 procent af Hardis slutprodukter. De største leverer vitale dele til selve sprøjterne, de mindste har serviceopgaver, der holder den daglige drift i gang i hjembyen.  

Hardi har produceret sprøjter til landbruget siden 1957, og fra 1971 har Falster været Hardis omdrejningspunkt. Men de seneste 20 år er en stadig større del af de mange komponenter blevet outsourcet til både danske og udenlandske leverandører.

- Vi er en global virksomhed, hvor 95 ud af 100 sprøjter sælges uden for Danmark. Så når vi har brug for en leverandør, ser vi også internationalt. Men vi køber dansk, når det er bedst, og blandt de største leverandører er hovedparten fra Danmark, fortæller Sten Kjelstrup.

Læs også: Underleverandører løfter Danmark

Det er vigtigt at bibeholde og udvikle arbejdspladser i Danmark. Det skaber værdi, og vi sikrer kompetencer i landet. Adm. direktør Sten Kjelstrup, Hardi International

Skaber arbejdspladser i hele Danmark

Oprindeligt blev næsten alle dele af sprøjterne produceret internt for at sikre kvalitet, pris og volumen. Men i takt med at virksomheden udvidede antallet af sprøjtemodeller, kunne det bedst betale sig at outsource opgaver. Derfor skaber Hardi i dag arbejdspladser og vækst hos virksomheder i hele Danmark – og naturligvis også hos leverandører fra eksempelvis Tyskland, Italien, Frankrig og Storbritannien.

For Sten Kjelstrup har det overordnet ingen betydning om leverandøren er dansk. Det vigtigste for ham er bundlinjen for den globale virksomhed. 

- Når det er sagt, er jeg jo dansker, og det er vigtigt at bibeholde og udvikle arbejdspladser i Danmark. Det skaber værdi, og vi sikrer kompetencer i landet. Og så er det kulturelt nogle gange nemmere med danske leverandører, hvis vi har brug for hurtig hjælp. Kommunikationen er mere enkel, siger han og tilføjer:

- Men det stiller også krav til vores medarbejdere i Danmark. De skal have et internationalt mindset og forstå, at hvis vi kan købe billigere ind i Frankrig, må vi gøre det. Derfor er det vigtigt, at vi hele tiden arbejder smartere og bliver mere effektive i Danmark.

Produktionen stiller også krav til fleksibiliteten hos underleverandørerne. Der skal skrues op og ned i takt med landmændenes efterspørgsel.

- Lige nu er det hårde tider i landbruget på grund af sidste års tørkeperiode. Det bremser deres indkøb. Derfor er det vigtigt for os, at vi justerer ind i takt med udviklingen, forklarer Sten Kjelstrup.

Hardi Gruppen beskæftiger cirka 1.000 medarbejdere i alt. Halvdelen i Danmark og de øvrige primært på samlefabrikker i Australien, Frankrig, USA og Spanien.

Læs også: Den første akademiker giver afkast på flere måder

Færre leverandører i fremtiden

Fremad forventer Sten Kjelstrup, at Hardi vil få færre leverandører målt på antal. Blandt top-50 leverandører er der ikke overvejelser om at skære til, men blandt de helt små, med leverancer under to mio. kr. årligt, vil antallet komme ned.

- Vi har løbende en proces, hvor vi ser listen af leverandører igennem, og drøfter fremtiden med de enkelte. Den proces vil yderligere blive intensiveret, siger Sten Kjelstrup.

Udfordringen bliver også at holde opgaverne hos de danske leverandører. Hardi-chefen er nervøs for, om de kan bevare det høje niveau og den konkurrencemæssige pris.

- Dertil er det en udfordring, om de kan tiltrække nok kvalificeret arbejdskraft. Vi har leverandører, der takker nej til flere opgaver, fordi de mangler folk og i øvrigt har travlt med andre ordrer. Og det kan betyde, at vi må vælge leverandører fra andre lande, forklarer Sten Kjelstrup.

Han påpeger, at Hardi geografisk er tæt på blandt andet Polen og andre lande i det tidligere Østeuropa.

Læs også: Direktøren udfordrer Christiansborg: Digitalisér SMV’erne

Flere veje til nye leverandører

Hardis indkøbsansvarlige her flere veje til at finde underleverandører, når nye sprøjter udvikles. Dels søges online, dels deltager de ved messer og udstillinger for underleverandører i især Italien og Tyskland. Yderligere hentes inspiration hos kolleger  i branchen.

Derimod har underleverandører fra lavtlønslande i Fjernøsten aldrig fristet.

- Vi køber elektronik i Kina, men det er kun, fordi det kan sendes med luftfragt. Alle øvrige dele skal sendes i containere, og det har vi ikke volumen nok til. Det vil tvinge os til at købe stort ind, med en risiko for at kvaliteten svinger for meget. Så det kan ikke betale sig. Derfor vælger vi leverandører fra Danmark og andre lande i Europa. Og sådan vil det fortsætte, slutter Sten Kjelstrup.

Se oversigt over et udvalg af Hardi Internationals danske leverandører

Fakta

Hardi International A/S

Grundlagt i 1957 af Hartvig Jensen med produktion af en enkelt type sprøjte til plantebeskyttelse. Siden 1971 med hovedsæde i Nørre Alslev på Falster. 

Producerer nu over 6.000  marksprøjter om året, fordelt på 12 forskellige hovedmodeller.

Omsætning er i alt cirka en mia. kr.

i dag. 95 procent sælges på eksportmarkeder.

Beskæftiger ca. 1.000 medarbejdere, heraf halvdelen på Falster. Den anden halvdel primært i produktionsselskaber i Frankrig, USA, Spanien og Australien.

Har knap 200 underleverandører. De 15 største står for halvdelen af Hardis underleverancer, ni af disse er danske.  Cirka 160 leverandører har ordrer for under to mio. kr.

Sten Kjelstrup har været adm. direktør for Hardi siden august 2007.

Virksomheden ejes i dag af franske Exel Industries.

Thomas Qvortrup Christensen

Seniorchefkonsulent

  • Direkte +45 3377 3316
  • Mobil +45 2128 6671
  • E-mail tqch@di.dk
Relateret