”Det er lidt verdensfjernt at tro, at et lille mexicansk trykkeri har fokus på verdensmål og klimagasser. Men inden for de næste fem til ti år, vil det også blive en del af deres hverdag,” siger CEO Signe Cederstrøm, Resino Trykfarver.

Foto: Thomas Arnbo
22.01.20 DIB Nyheder

Resino vil farve verdens pølser grønnere

Kvalitet og pris er fortsat afgørende, når pølsefabrikanter fra hele verden køber farver til pølseskind fra Resino Trykfarver i Ballerup. Alligevel har CEO Signe Cederstrøm massive vækstplaner baseret på innovation, kvalitet og bæredygtighed.

20 procent.

Så høj skal den årlige overskudsgrad være i virksomheden Resino Trykfarver i 2022. Det er i hvert fald det, der står på en plakat ved siden af kaffemaskinen i køkkenet på kontoret i Ballerup.

Der står også andre ting. For plakaten udtrykker bestyrelsen og ledelsens ambitioner og mål for årene 2019 til 2022. De er ikke beskedne. For eksempel er det ambitionen at løfte omsætningen fra de nuværende 200 mio. kr. til 250 mio. kr. i 2022.

– Normalt har vi haft en overskudsgrad på 1617 procent. Det er højere end så mange andre, men det lykkedes os i 2019 at få en overskudsgrad på 21 procent. Det er svært at være utilfreds med, siger CEO Signe Cederstrøm.

Hun pointerer samtidig, at virksomheden har en unik position med en markedsandel for trykfarver til verdens pølseskind på 80 procent. Den position skal ifølge visionen styrkes med udgangspunkt i ”trykfarver der er innovative, bæredygtige og har høj kvalitet”.

– For nogle år siden var der 11 danske virksomheder, der fremstillede trykfarver. I dag er vi alene i Danmark, og på verdensplan er vi de eneste, der kan levere trykfarver, der er certificeret til at leve op til sundhedskrav til både fødevarer og sundhedsprodukter som for eksempel bleer. Fremover skal vi også være endnu skarpere på bæredygtighed, hvis vi skal kunne fastholde vores position som den foretrukne partner for kunderne. I første omgang især hos vores store globale kunder, som har voksende fokus på det, fortæller direktøren.

Læs også: Klimamøde: Siemens, Tivoli, JJW Arkitekter og IBM er klar

På vej til at overtage virksomheden

Hun er datter af Finn Cederstrøm, der stiftede virksomheden i 1982 og stadig er aktiv i den daglige drift. Familien gennemførte i december 2019 et generationsskifte, der delte virksomheden mellem Finn Cederstrøm og de tre børn.

Signe Cederstrøm har været primus motor i udviklingen af virksomhedens mål.

De tæller blandt andet også en ambition om at træde ind på det kinesiske marked, men det er dog en ambition, hvor der er lidt tilbageskridt.

– Vi har allieret os med to CBS-studerende for at undersøge markedet. Men de skridt, vi har taget nu, viser os, at det er et meget stort arbejde, der skal til, før vi lykkes med det. Bare for at nævne noget, så er vi nødt til at etablere os med en kinesisk-sproget hjemmeside, der kan ligge på en server i Kina, så de potentielle kunder kan få adgang til den, siger Signe Cederstrøm.

Derfor har hun sænket hastigheden på udviklingen af det kinesiske marked. Hun har nemlig en ambition om, at virksomheden skal vælge sine kampe med større omhu.

– Vi har haft en tilgang, hvor vi gerne prøvede ting af uden at tænke voldsomt meget over, om det gav forretningsmæssig mening. De processer skal vi have bedre styr på uden at kaste kreativiteten over bord, siger direktøren.

Læs også: Få del i grønne klima-milliarder: EU vil investere 7.500 mia. kr.

Bæredygtighed skal sikre forretningen

Dertil kommer blandt andet en grundlæggende omstilling af virksomhedens produktionsmetode. Som det er nu, producerer Resino trykfarver, så de til hver en tid lagerfører de fleste af virksomhedens mere end 100 varenumre. Den metode skal ændres, så der i langt højere grad bliver produceret efter ordre.

– Lageret optager for det første en del plads. Og desuden bliver nogle af farverne for gamle, så vi ender med at måtte kassere dem. Men det er en rejse, vi også skal have kunderne med på, siger Signe Cederstrøm.

Til den ende får virksomheden hjælp af en helt ny metode til print. I samarbejde med en virksomhed i Storbritannien har Resino Trykfarver udviklet en inkjet-maskine, der med små justeringer kan printe lige det pølseskind, kunden vil have.

– Det er en maskine, der er velegnet til mindre fødevarevirksomheder, fordi den hurtigt kan omstilles, er relativt billig i indkøb og giver mindre spild. Og for et lille mexicansk trykkeri vil det altså i nogle år endnu være det afgørende. Det er lidt verdensfjernt at tro, at de har fokus på verdensmål og klimagasser. Men inden for de næste fem til ti år, vil det også blive en del af deres hverdag, og så skal vi stå klar med verdens mest bæredygtige trykfarver, siger Signe Cederstrøm.

RESINO TRYKFARVER

Fremstiller trykfarver – primært til pølseskind

50 ansatte, 45 i Danmark

Eksport til mere end 65 lande

Omsætning i 2019: 200 mio. kr.

Etableret i 1982

CEO Signe Cederstrøm tiltrådt 1. december 2019

SMV DAGEN 2020

Grøn omstilling som afsæt for udvikling og vækst er omdrejningspunktet for SMV DAGEN 27. januar 2020, hvor CEO i Resino Trykfarver Signe Cederstrøm og flere andre deler erfaringer og viden. Læs mere: danskindustri.dk/smvdagen

Hold dig opdateret

Modtag nyhedsbrevet DI Business med relevante nyheder fra erhvervslivet, politiske analyser og nøgletal samt invitationer til arrangementer, kurser og netværk med relation til erhvervslivet.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Dorte Gram Nybroe

Seniorchefkonsulent

  • Direkte +45 3377 3769
  • Mobil +45 2968 5962
  • E-mail dgny@di.dk

Relateret