DI var i Industriens Hus vært for et større Tour de France arrangement fredag, da første etape af løbet blev afviklet i København.

Foto: Michael Stub
03.07.22 DIB Nyheder

Erhvervslivet i sadlen til Danmarks gule cykelfest

Danske virksomheder bidrog til flere dages cykelfeber rundt i hele landet. Tour de France er en stor anerkendelse af Danmark, med stort potentiale for erhvervslivet, mener DI.

Præsentation af verdens bedste cykelryttere midt i haven, støtte til Mødrehjælp cyklet hjem i Nyborg og Sønderborg, afsæt for lancering af performance-is, gul tandlægestol på turné til Paris og hjem igen.  

Tour de France har været en folkefest for store dele af Danmarks befolkning de sidste tre dage og samtidig en fest for danske virksomheder, der har bakket op om begivenheden og haft anledning til at blive mere synlige på hver deres vis.

Det er konklusionen efter særdeles aktive dage i Danmark – en kulmination på mange års forberedelse for flere parter.

Cykelryttere i Tivoli

Tivoli fik en helt særlig rolle, da forlystelseshaven midt i København fik en nøglerolle, idet havens udendørs scene er rammen om præsentationen af cykelholdende to dage før selve starten. Det kom i stand efter flere års dialog med Tour-ledelsen. Og for kulturdirektør Frederik Wiedemann er der især to ting, som gjorde verdens største cykelbegivenhed spændende.

- For det første har vi siden Georg Carstensen grundlagde Tivoli i 1843 haft tradition for, at vi fejrer, når der sker noget særligt. For det andet er der et vigtigt internationalt perspektiv, hvor vi kan vise Danmark og et smukt, blomsterdekoreret Tivoli frem for et meget stort publikum, siger han og fortsætter:

- Forretningsmæssigt har det også betydning for os, fordi holdpræsentationen understreger for danskerne, at Tivoli er en smuk ramme om helt særlige oplevelser og begivenheder. Og på det globale marked bidrager synligheden til, at flere får kendskab til Tivoli og får lyst til at komme til Danmark. 

Det internationale perspektiv har været en del af Tivoli siden grundlæggelsen.   

- Det har medvirket til, at Tivoli på forskellig måde har præsenteret verden for de danske gæster. I samme ånd markerer vi i år både den amerikanske nationaldag den 4. juli, den franske nationaldag den 14. juli, og vi fejrede den islandske nationaldag den 17. juni, siger Frederik Wiedemann.

Læs også: Spektakulær betonetape på Storebæltsbroen 

Benarbejde for Mødrehjælpen

Vikar- og rekrutteringsvirksomheden JKS med hovedsæde i Ringkøbing, så også et stort potentiale i at være aktive under Tour de France. JKS har 40 afdelinger rundt i landet, der løbende er aktive i lokale aktiviteter.

- For os handler det om at gøre noget for andre og om at være synlige i lokaleområdet. Det er vi blandt andet med sponsorater af forskellige aktiviteter og med så stor en sportsbegivenhed i Nyborg og Sønderborg er det helt oplagt for os at være med, siger adm. direktør Jesper Busk. 

JKS deltager i det to målbyer i Dansk Industris telt, der giver mulighed for at medlemsvirksomheder kan mødes og præsenterer forskellige aktiviteter. JKS stiller en motionscykel op, hvor alle kan tage 3 minutter i sadlen.

Efterfølgende summeres kilometertallet op, hvor JKS så bidrager med et beløb til Mødrehjælpen pr. kørte kilometer. Ideen om at være aktiv ved Tour de France opstod i de lokale afdelinger, der er berørt af begivenheden.

- Det er afgørende for os at være synlige lokalt, for både vores kunder og vores vikarer er fra de lokale områder. Og så er det jo altid sjovere at være med til festen end at se til udefra, fortæller Jesper Busk.

JKS beskæftiger 150 medarbejdere i lokale afdelinger rundt i landet og har dagligt tusindvis af vikarer i sving på forskellige arbejdspladser. 

Kultur og erhvervsliv flettet sammen

Tibnor A/S valgte også at deltage i ‘Erhvervlivets telt’ i forbindelse med  2. Etape af Tour de France. Virksomheden lagde en strategi om, at komme bredere ud med sit varemærke, for at blive en foretrukken kontakt, når kunder vil købe stål og metaller i Danmark.

Det fortæller Jeppe Ørum Pedersen, digital marketing manager.

- Vi mener desuden, at vi som virksomhed bør være med til at bygge bro mellem kulturen og erhverslivet - så da denne unikke mulighed opstod, kunne vi simpelthen ikke lade det passere. På alle parametre var det en fantastisk oplevelse - og vi har i den grad, fået meget ud af vores deltagelse, siger han videre. 

To andre eksempler er virksomhederne Skarø Is og HEKA Dental, der har brug cykelløbet til at markedsføre nye is og tandlægeudstyr:

Tandlægestol på Tour giver eksportrekord 

Is fra Skarø giver mere medvind på cykelstien 

For danske virksomheder har det skabt en enestående mulighed for at bakke op om og være med i den folkefest, det har været i store dele af landet. Thomas Bustrup, Drift & Internationale forhold, viceadm. direktør

DI: Anerkendelse af Danmark og potentiale for erhvervsliv

For DI’s viceadm. direktør Thomas Bustrup har Tour de France i Danmark været kulminationen på flere års forberedelse - også i erhvervsorganisationen. Der er flere vigtige ting at tage med fra begivenheden.

- Det er først og fremmest en meget stor anerkendelse af Danmark, at Tour-ledelsen har valgt at gennemføre de første etaper så højt mod nord. Det kan vi kun været meget stolte af, siger han og fortsætter:

- Og for danske virksomheder har det skabt en enestående mulighed for at bakke op om og være med i den folkefest, det har været i store dele af landet. Det har vi blandt andet set i målbyerne København, Nyborg og Sønderborg men også andre steder, hvor Tour de France har bevæget sig gennem landet og givet anledning til at markere den populære sportsbegivenhed, siger DI-direktøren.

DI-aktiviteter i København, Nyborg og Sønderborg

DI var med ”Erhvervslivets Telt” klar i målbyerne Nyborg og Sønderborg, hvor medlemsvirksomheder den 2. og 3. juli havde mulighed for at mødes og deltage i forskellige aktiviteter. Se billeder herfra nedenfor. 

Fredag 1. juli og i dagene forinden var DI aktiv i Industriens Hus med blandt andet B2B-møder mellem medlemsvirksomheder og potentielle udenlandske kunder.

Samtidig har det også givet virksomhederne en mulighed for at skabe opmærksomhed om deres egne produkter med potentiale for at styrke deres eksport.

- Tour de France er et af verdens stærkeste brand, og når man som virksomhed har en mulighed for at blive knyttet op til det, skaber det en større synlighed, siger Thomas Bustrup. 

Thomas Bustrup har i fem år været med til at forberede, at Tour’en kom til Danmark. Det har undervejs givet mulighed for at profilere danske virksomheder og danske løsninger. Det skete blandt andet i oktober 2021, da DI var vært for en udstilling ved målstregen i Paris, hvor 10 virksomheder sammen med H.K.H. Kronprinsen og regeringen præsenterede danske løsninger.

Følgende virksomheder var med i Erhvervslivets telt: Tibnor, Skarø Is, JKS, TrygFonden, Novoferm, Dansk Retursystem, Aluminium Danmark, Tvilum, Lakrids by Bülow, Cykelkokken, LE KLINT, Danfoss Climate, Tenax Sild, Essentia Protein Solutions, Textilia.

Læs også: Mere cykling vil give 235.000 færre sygedage

Tivoli var 29. juni en festlig scene for Holdpræsentationen af de 176 cykelryttere, som deltager i Tour de France.

Foto: Keld Navntoft, Tivoli

For Tibnor A/S digital marketing manager, Jeppe Ørum Pedersen har DI's "Erhvervslivets telt" været en oplagt mulighed for at profilere virksomheden og bygge bro mellem erhvervsliv og kultur.

Foto: Emil Stub

Fødevareorganisationen Food Nation brugte DI's "Erhvervslivets telt" til en stribe aktiviter. Udover muligheden for at cykle sig en smoothie var der også oplæg om bl.a. fødevarespild og affald som en motor til grøn energi.

Foto: Emil Stub

Cykelkokken har specialiseret sig i at levere catering på to hjul til mange typer af arrangementer. Virksomheden valgte også at præsentere sit koncept i "Erhvervslivets telt."

Foto: Emil Stub

Relateret indhold