Hvis rederierne sender deres skibe syd om Afrika i stedet for gennem Det Røde Hav og Suez-kanalen, forlænger det transportdistancen med næsten 40 procent.

Arkivfoto: Getty Images
19.12.23 DIB Nyheder

Transportkunder følger uroen i Det Røde Hav tæt

Missilangreb i Det Røde Hav ryster transportkæden mellem Fjernøsten og Europa. Krisen øger fragtpriserne og kan udløse forsinkelser, fortæller Juliana Drivhuse og F&H Group. USA og dets allierede skal dæmme op for uroen, mener DI.

Missilangrebene fra Yemens Houthi-gruppering mod skibe, der sejler igennem Det Røde Hav, får rederier til at bremse sejladser i området. Endnu er konsekvenserne for kunder, der har varer undervejs fra Fjernøsten, uklare.

Men udviklingen følges nøje, fortæller Juliana Drivhuses adm. direktør, Jesper Vilstrup.  

- Vi monitorer situationen og er i tæt dialog med vores samarbejdspartnere omkring transport. Og meldingen er foreløbig, at ganske få skibe er sendt ud på alternative ruter, mens andre afventer situationen, fortæller han. 

Juliana Drivhuse importerer aluminiumsprofiler og glas fra Kina til de drivhuse, som ikke produceres på virksomhedens fabrik ved Odense. Leveringerne fra Fjernøsten til første kvartal er på plads. 

- Sendes skibene syd om Afrika giver det en forsinkelse. Både på den korte bane, og potentielt også på den lange bane, når skibene skal retur til Asien og hente flere varer. Under alle omstændigheder er fragtpriserne allerede steget – og det er vi ikke begejstret for, siger Jesper Vilstrup.

Selv om uroen giver et dejavu i forhold til i marts 2021, hvor et containerskib blokerede Suez-kanalen, ser direktøren det ikke som en forsyningskrise.

- Alt det øvrige kører som det skal. Fabrikkerne i Fjernøsten producerer som aftalt, og varerne bliver sendt afsted. Krisen er isoleret til selve transporten, vurderer Jesper Vilstrup.

Endnu ved vi ikke hvor meget, der bliver omdirigeret – og det skaber også en usikkerhed om fragt- og oliepriserne. Ruddi Vestergaard Nielsen, direktør for IT og Logistik, F&H Group

2-4 ugers forsinkelser

F&H Group importerer årligt hvad der svarer til 1000-1200 tyve fods containere (TEU) af service og udstyr til køkkener fra Fjernøsten. Logistik og IT-direktør Ruddi Vestergaard Nielsen er nu ved at få et overblik over konsekvenserne af rederiers beslutning om ikke at sejle igennem Det Røde Hav.

- Det giver naturligvis en usikkerhed, hvor vi kan forvente 2-4 ugers forsinkelse på de varer som vi ikke når at få hjem via den normale rute gennem Suez-kanalen. Endnu ved vi ikke hvor meget, der bliver omdirigeret – og det skaber også en usikkerhed om fragt- og oliepriserne, siger han.

Umiddelbart frygter han ikke den samme situation, som i 2021, hvor et containerskib blokerede Suez-kanalen i en uge. Dengang førte det bl.a. til markante stigninger i fragtpriserne.

- Markedet er anderledes nu end dengang, hvor der var mere tryk på verdenshandlen. Nu er der væsentligt mindre mængder, som transporteres. Derfor har rederierne også en overkapacitet, som vi håber bliver sat ind. Det gør situationen mindre risikofyldt end dengang, siger Ruddi Vestergaard Nielsen.

DI: Dårligt nyt for forsyningskæder

DI Global Handel og Investering peger på, at uroen i Det Røde Hav er dårligt nyt for de globale forsyningskæder, som netop var ved at komme sig oven på corona.

- Den længere rejse syd om Afrika kommer til at betyde højere priser for fragt, hvilket forbrugerne kommer til at mærke i form af stigende priser, siger seniorkonsulent i DI Peter Bay Kirkegaard og fortsætter:

- Det er afgørende, at USA og dets allierede – herunder Danmark - hurtigt får dæmmet op for uroen. Ellers vil verdenshandlen bremse op.

Ifølge det amerikanske finanshus ING er fragtpriserne for containere fra Fjernøsten til Europa tilbage på niveauet før coronakrisen. En krise, der i perioder syvdoblede prisen for containertransport. 

Hold dig opdateret

Modtag nyhedsbrevet DI Business med relevante nyheder fra erhvervslivet, politiske analyser og nøgletal samt invitationer til arrangementer, kurser og netværk med relation til erhvervslivet.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Peter Bay Kirkegaard

Peter Bay Kirkegaard

Seniorchefkonsulent

  • Direkte +45 3377 4685
  • Mobil +45 2311 9479
  • E-mail pbki@di.dk

Relateret indhold