Kongehuset får dansk erhvervsliv til at shine lidt ekstra
Forfatteren bag en bog om Kongehusets samarbejde med dansk erhvervsliv er ikke i tvivl om værdien af det royale følgeskab, når danske virksomheder rejser ud for at skabe nye kontakter i verden.
- Jo mere I kender til os, desto mere håber vi, I vil købe fra os.
Få har formuleret formålet med kombinationen af Kongehus og erhvervsliv mere direkte og ærligt end H.M. Dronningen selv.
Citatet stammer fra bogen ”Kongehuset - På arbejde for Danmark”, og blev sagt til japanske journalister, da Dronningen og prinsgemalen var i Tokyo i 1981.
Det er forfatterne Gitte Redder og Karin Palshøj, der har skrevet bogen, som blev udgivet på Lindhardt og Ringhof i 2021.
Til bogen har de to forfattere snakket med en stribe af Danmarks store og mellemstore virksomheder, der har været med på erhvervsfremstød gennem årene med Kongehuset. Derudover har de også interviewet alle de udenrigsministre gennem Dronningens regeringstid, der stadig var levende sammen med en lang række erhvervsministre.
Læs også: Sandahl: Dybtfølt tak til Hendes Majestæt
Magisk døråbner
Gitte Redder er ikke i tvivl om, at Kongehusets deltagelse i diverse erhvervsfremstød rundt omkring på kloden har meget stor betydning for dansk erhvervsliv.
- Dem vi har talt med fremhæver alle sammen den kæmpe værdi, Kongehuset har, når de royale er med erhvervslivet på arbejde. De har en tusind år lang historie med meget få skandaler og det giver dem en magi over sig, som er en døråbner ude i verden og til fordel for dansk erhvervsliv, siger Gitte Redder.
Selv en udenrigsminister fra et traditionelt republikansk parti, SF, kan se Kongehusets betydning.
- Selvfølgelig skal vi bruge et unikt kongehus til at sætte fokus på de virksomheder, der har noget at byde på. Alt andet ville være tosset, siger tidligere udenrigsminister Villy Søvndal (SF) i bogen.
Ekstra kvalitetsstempel
Kunne dansk erhvervsliv så ikke klare sig uden Kongehuset, kan man spørge?
- Der må man være ærlig og sige, at jo. Virksomheder som Novo Nordisk, Danfoss og Grundfos for eksempel kan da sagtens stå på egne ben. Men det giver dem en ekstra værdi, at Kongehuset er med til at brande varen. Det bidrager til værdiskabelsen for både danske virksomheder, dansk eksport og danske arbejdspladser.
Og særligt for mindre virksomheder betyder det rigtigt meget, at Dronningen eller Kronprinsparret sørger for at stoppe ved deres stand under et erhvervsfremstød.
- Det får dem til at shine. Og det betyder noget, at blive set med de kongelige. Det giver opmærksomhed. Og der er jo rigtigt mange lande, der ikke har et kongehus, pointerer Gitte Redder.
Derfor giver det ekstra presse og ekstra opmærksomhed, når der er royalt stjernestøv drysset ud over et erhvervsbesøg.
- Og for de udenlandske erhvervsvirksomheder, som overvejer et samarbejde med danske virksomheder, er det et ekstra kvalitetsstempel at blive set med de kongelige, siger Gitte Redder.
En magnet
Lars Fruergaard Jørgensen, adm. direktør for Novo Nordisk formulerer det sådan her i bogen:
- Fordi vi lever i en tid med så megen splittelse, bliver en institution som statsbesøg med de mange møder på kryds og tværs af sektorer ekstremt vigtige, fordi det kan virke som en samlende kraft. På den måde kan Kongehuset være en magnet, der trækker tingene sammen i stedet for at splitte tingene.
Gitte Redder mener også, at Kongehusets succes ude i verden skyldes, at både H.M. Dronning Margrethe og hendes mand begge var meget interesserede i andre lande, kulturer og folkeslag. Og kunne tale flere sprog.
På samme måde som det kommende kongepar, som Gitte Redder mener også vil blive ”eminente” til at følge dansk erhvervsliv ud i verden.
- De ved, at de skal præstere, og de ved også, at det er et af de helt konkrete eksempler, hvor de har en værdi, og hvor de er med til at sikre og skabe arbejdspladser. Og de gange, jeg har interviewet dem, oplever jeg, at de begge er ægte stolte af dansk erhvervsliv, og at de gerne vil bidrage, fortæller Gitte Redder.
Uhøjtidelig konge
Kronprinsen har allerede ifølge Kongehusets hjemmeside deltaget i flere end 70 erhvervsfremstød, statsbesøg og protektionsrejser med det formål at fremme danske interesserer inden for erhvervsliv, kultur og udviklingsarbejde.
- Hans fordel er, at han har en uhøjtidelighed over sig. Det er en gevinst, for han går hen og giver hånd til Gud og hver mand, så der er ingen tvivl om, at det nuværende kronprinspar får en høj markedsføringsværdi. Det så vi allerede i Indien i 2023, og det kommer til at betyde endnu mere, når de kommer ud som kongepar, mener Gitte Redder.
Og ligesom H.M. Dronningen fik lov at indlede denne artikel, får hun også lov at afslutte med et citat fra bogen om sin tid som repræsentant for dansk erhvervsliv.
- Det har altid været med glæde og stolthed, jeg igennem mange år har repræsenteret Danmark og danske interesser i udlandet. Ganske vist er Danmark ikke et stort land, men det udelukker ikke, at vi kan spille en vigtig rolle på mange områder – og måske ligefrem er førende på nogle. Et besøg mellem to nationer er hver gang en velkommen anledning til at forny eksisterende venskabsbånd og etablere nye partnerskaber, som gør, at vore samfund bliver rigere og mere dynamiske. Det er til gavn for alle.
Læs også: Virksomhed: ”Kongehuset blev en spydspids for os”
Se billedserie nedenfor om Kongehuset som døråbner for erhvervslivet:
Hold dig opdateret
Modtag nyhedsbrevet DI Business med relevante nyheder fra erhvervslivet, politiske analyser og nøgletal samt invitationer til arrangementer, kurser og netværk med relation til erhvervslivet.