Erfaringerne fra det første iværksættereventyr, HORN Bordplader, har banet vejen for den nye virksomheds lynvækst, fortæller adm. direktør og medstifter Karl Venø Nielsen.

Foto: Fog & Venø
28.02.24 DIB Nyheder

Han købte en sømpistol og skød vildt vækstridt i gang

Fra 0 til 100 ansatte på fire år - og mere end 300 mio. kr. i omsætning. Den 67-årige iværksætter, Karl Venø Nielsen, har skabt et væksteventyr i en helt særlig kaliber. Og det slutter ikke  her.

I november 2019 købte Karl Venø Nielsen en sømpistol. I dag er 65 medarbejdere i sving i produktionshaller, der fylder op mod tre fodboldbaner. Omsætningen er vokset eksplosivt til mere end 300 mio. kr., varen sælges i mere end 25 lande og med USA som næste mål.

Netop varen karakteriserer Karl selv som et simpelt produkt. Det drejer sig om lydisolerende akustikpaneler, og startskuddet til forretningseventyret lød, da en kunde for godt fire år siden kom til iværksætteren og spurgte, om han kunne producere akustikpaneler.

- Jeg har arbejdet med træ i 32 år, så det virkede ikke så svært. Jeg skulle lære noget om polyester, men jeg synes det skulle have en chance. Vi fandt et hjørne i vores anden fabrik, købte en sømpistol og kom i gang, fortæller den nu 67-årige iværksætter.

Dermed blev rammen lagt til Fog & Venø A/S, hvor Karl Venø Nielsen og medejer Ove Fog Jørgensen nu kan producere op mod 15.000 akustikpaneler i døgnet.

Erfaren iværksætter

Iværksætterlivet er ikke nyt for Karl Venø Nielsen.  Faktisk startede han HORN Bordplader i et villakvarter med en tilhørende lille lagerhal på 200 m2 for 32 år siden. Sammen med Ove Fog Jørgensen udfordrede han den etablerede branche for køkkenbordplader. Udfordringen lykkedes og i dag leverer over 110 medarbejdere køkkenbordplader fra fabrikken HORN Bordplader i Aulum.

Karl Venø Nielsen erkender blankt, at han dog trives bedst med at sætte nye skibe i søen som iværksætter. Derfor er en stribe opgaver gennem årene blevet uddelegeret, så han har fået rum til at gøre, hvad han synes, han gør bedst.

- Vi var aldrig kommet så langt, hvis jeg ikke havde de rette folk omkring mig. Jeg er god til at starte noget nyt op og god til at sælge. Når forretningen bliver så stor, at der er brug for en masse afrapportering og andre ting, er det vigtigt, at få folk med andre kompetencer ind i virksomheden og løse de opgaver, forklarer han.

Læs også: Erfaring er guld værd

Den største glæde

Netop samarbejdet med medarbejderne er faktisk lige det punkt, han henter den største glæde i iværksætterlivet.

- Det bedste jeg oplever er at få alle de mennesker med på denne vækstrejse. Den glæde det skaber, glæder også mig. Vi er alle med til at bygge noget stort op. For mig giver det også en stor frihed at uddelegere så mange opgaver, og se andre løfte ansvaret. Så sker det naturligvis en gang imellem, at, der kommer en lidt stor regning på noget, jeg ikke er helt inde over. Men det går nok, siger han med et smil.

Og det er en ganske vild vækstrejse medarbejderne har fået billet til. I år ét var omsætningen i Fog & Venø ret beskedent 4 mio. kr. Året efter var salget ti-doblet til 40 mio. kr. 12 måneder senere var der solgt akustikpaneler for 132 mio. kr. og i år fire rundede salget mere end 300 mio. kr. I mellemtiden er medarbejderstaben vokset til over 100 og virksomheden har i alt 20.000 kvadratmeters produktionsfaciliteter.

Vær med til at fejre en ny iværksætterstrategi for Danmark

Så længe helbredet er med, så er jeg i gang. Så du ringer bare igen om 10 år og høre hvordan det går. Karl Venø Nielsen, medstifter, Fog & Venø A/S

Eksporten dominerer – USA er næste skridt

Over 80 procent af akustikpanelerne sælges på eksportmarkeder, med byggemarkeder rundt i Europa som de største kunder. Næste store eksportskridt bliver til USA, som Karl Venø Nielsen tror vil kunne matche Europa, hvis fodfæstet bliver stærkt nok. I første omgang sker offensiven i USA i delstaten New York. De første skridt bliver taget i tæt partnerskab med DI, hvis lokale afdeling blandt andet hjælper med at skaffe adgang til potentielle kunder, har stået for markedsanalyse, og været sparringspartner i flere møder.

- På den lange bane kan USA blive lige som Europa for os, selv om jeg ikke forventer, at væksten vil komme så hurtigt, som vi har oplevet hidtil. DI er god til at åbne døren til mange potentielle kunder, som eksempelvis arkitekter og møbelhandlere. Og så er vi ved at få tilført yderligere kompetencer i salgsorganisationen, hvilket jeg har store forventninger til, fortæller Karl Venø Nielsen.

Uden erfaring - ingen lynvækst

Karl Venø Nielsens energi og ambitioner beviser samtidig en vigtig ting: Iværksætter-lyst har intet med alder at gøre, og det kan dertil være en fordel at kaste sig ud i nyt med en del erfaringer i bagagen.  Fabriksejeren er efterhånden 67 år og har med HORN Bordplader bevist, at han kan skabe en værdifuld og robust forretning.

Erfaringerne derfra ser han som en stor styrke i opbygningen af den nyere virksomhed; Fog & Venø A/S.

- Der er ingen tvivl om, at vi ikke kunne have vokset så hurtigt, hvis jeg ikke havde haft erfaringerne samt HORN Bordplader i ryggen. Det gav muligheden for at gå i gang med det samme. Desuden har jeg også et godt, bredt netværk, når der er brug for at hente kompetencer udefra. Man kan ikke gøre det her uden de rigtige folk. Og her hjælper netværket meget til at få adgang til de rette personer, forklarer Karl Venø Nielsen.

Trods dåbsattesten er det ikke tid at trappe ned forsikrer han. Tiden til familie, børnebørn og fritidshuset i Skagen kan fint flettes ind i iværksætterlivet – også i de næste mange år.

- Så længe helbredet er med, så er jeg i gang. Så du ringer bare igen om 10 år og hører om, hvordan det går, siger han!

BRUG DI I  USA

DI i USA er døråbner for Fog & Venø til det amerikanske marked. Her er DI’s ydelser til virksomheden:

  • Go-to-market strategi: Potentielle kunder er identificeret og kontaktet efter markedsanalyse. Arkitekthuse, entreprenører, byggemarkeder og møbelhuse er i kikkerten.
  • Næste skridt bliver opfølgninger og at virksomheden selv kommer med i salgsprocessen, så de kan være med til at skubbe bolden helt i mål.
  • Stiller adresse til rådighed og håndtering af administration i New York. Forventer bl.a. at etablere selskab, rekruttere medarbejdere og dele kontor med virksomheden.
  • Kontakt DI i USA, General manager Thomas Høgh Henriksen 

Hold dig opdateret

Modtag nyhedsbrevet DI Business med relevante nyheder fra erhvervslivet, politiske analyser og nøgletal samt invitationer til arrangementer, kurser og netværk med relation til erhvervslivet.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Sine Linderstrøm

Sine Linderstrøm

Fagchef

  • Direkte +45 3377 3571
  • Mobil +45 2098 9913
  • E-mail sili@di.dk

Relateret indhold