På e-eksportdagen 2022 delte Allan Uldal Riis fra Satair erfaringerne med at oprette egen markedsplads.

01.12.22 DI e-commerce Nyheder

Masser af kunder gik forgæves på Satairs hjemmeside - nu er det slut

Da Satair blev opmærksom på, at to tredjedele af brugerne på virksomhedens hjemmeside ikke købte noget, reagerede de ved at etablere en markedsplads. Kundetilfredsheden er høj og Satair er kommet et skridt foran konkurrenterne. Det var nogle af de erfaringer, der blev delt til e-eksportdagen 2022, som er en ny og tilbagevende årsdag for DI´s medlemmer med eksportambitioner.

E-eksport: Satair binder branchen sammen med sin egen digitale markedsplads

I tirsdags løb DIs første store e-eksport konference af stablen. En tilbagevendende begivenhed, som skal sætte fokus på danske virksomheders e-eksport og ikke mindst hjælpe dem med at komme i gang. Som branchedirektør, Jakob Kjeldsen, påpegede i sin åbningstale, så har Danmark nogle af de allermest digitaliserede virksomheder i verden. Så fundamentet for at udvikle forretningen med e-eksport ligger lige for, og der er et stort potentiale for vækst.

Især salget på B2B markedspladser vokser i udlandet. Tallene taler et tydeligt sprog. I udlandet vokser markedspladssalg 7,3 gange så meget som traditionelle e-commerce kanaler. Og hvis man kigger på indkøbernes generelle adfærd, er det tydeligt, at de i stigende grad søger og køber online, akkurat som hvis de skulle købe noget privat. Vi er blevet vant til at søge efter de varer, vi har brug for på internettet. 

Satair så et behov

Markedspladssalg var derfor et stærkt tema på konferencen. Salg via markedspladser er en tosporet trend. På den ene side rykker verdenshandlen i stigende grad over på markedspladserne, på den anden side opstår der flere markedspladser, blandt andet som følge af, at virksomhederne opretter egne markedspladser.

Danske virksomheder er generelt tilbageholdende med at sælge på markedspladser, og endnu færre har erfaringer med selv at skabe en, men Satair, der sælger flyreservedele, er en undtagelse. I dag står Satair bag Satair Marketplace, hvor købere og sælgere kan finde og handle med hinanden.

Virksomheden, der oprindeligt blev skabt af danske SAS-piloter, er i dag ejet Airbus og er et verdensomspændende firma med afdelinger i fire verdensdele. Satair sælger flyreservedele og opererer på et marked, hvor tid og tilgængelighed er afgørende faktorer. Et fly der står på jorden og mangler reservedele koster mange penge. Så der skal hurtigt kunne findes og fremskaffes de nødvendige reservedele. Det behov har Satair set.

Satairs markedsplads betyder, at der er blevet skabt et kæmpe netværk af købere og sælgere af reservedele og på den måde kan man få fremskaffet reservedelene hurtigere og mere effektivt.

Kunder gik forgæves

Satair har længe opereret på e-commerce markedet og solgt digitalt, men ideen til markedspladsen opstod, da man noterede sig, at to tredjedele af brugerne på virksomhedens site ikke købte noget. De fandt ganske enkelt ikke det, de søgte.

’Vi kunne se, at der var en masser potentielle kunder, vi ikke kunne servicere’, forklarer Allan Uldal Riis, der er ansvarlig for e-channel and marketplaces i Satair.

Det har krævet et særligt benarbejde at få trukket brugere til markedspladsen. I starten var der en stor frygt hos sælgere og producenter for, at Satair ville udnytte data og viden om konkurrenterne til at skubbe dem af banen. Det har krævet, som Allan Uldal Riis forklarer det, klare aftaler og god digital kommunikation.

Men platformen udvikler sig, og Satair har undervejs udviklet logistik- og betalingsløsninger via tredjepart. For en vigtig pointe for markedsplads-salg er, at det skal være nemt for både sælger og køber at operere på platformen.

Det har undervejs været – og er stadig en overvejelse hos virksomheden, om man via platformen kommer i konkurrence med sig selv. Men tallene viser at kundetilfredsheden er høj, og samtidig øjner Satair, at konkurrenterne begynder at tænke i samme baner. Derfor er markedspladsen også en vigtig del af en løbende udvikling, der skal sikre erfaring i forhold til en nødvendig omstilling til fremtiden.

En samlet strategi er nødvendig

Og det var en anden hovedpointe på konferencen: Kom i gang. Start med at researche på mulighederne og undersøg, hvad der er det rigtige for din virksomhed. Selvom man måske starter i det små, så skal det tænkes stort, forklarede Claes Justesten, direktør før Deloitte Digital Commerce og Marketplaces. Man skal lave en samlet kanalstrategi for virksomheden. For – som CEO Christian Beer fra Dynamicweb Software A/S påpegede, så er det vigtigt, at der er konsistens på tværs af kanaler, så de samme priser og oplysninger fremgår alle steder. Men, pointerede Claes Justesen, du behøver jo ikke at sælge fuld sortiment alle steder, du kan evt. starte med at teste salg via markedspladser med en enkeltproduktlinje.

I en tid, hvor mange faktorer påvirker udviklingen, og hvor vi lever i en omskiftelig og usikker verden, så er der kun en helt sikker faktor man kan regne med, som Jack Peters fra Alibaba Group formulerede det: Change is the only premiss.

Skal Dansk Industri hjælpe med dit online salg?

Du kan få hjælp til at vækste din virksomhed online hos Dansk Industri. Vi udgiver analyser, hvor online salg er i fokus.  Download her Fakta om Online salg og her Danskernes e-commerce tracker

Overvejer du nye e-eksportmarkeder, så start med at få overblik med DI´s eCommerce Market Overview Her er starthjælp til fem af Danmark største eksportlande.

Vi deler viden, erfaringer og så sætter vi særlig fokus på e-eksport. Den næste konference e-eksportdagen 2023 løber af stablen til juni i Vejle, og du kan allerede nu tilmelde dig her

 

e-commerce