Foto: Maria Tuxen Hedegaard

13.09.21 ATL Nyheder

Politikere om grøn omstilling: Godstransporten skal levere

Den grønne omstilling forsvinder ikke af sig selv. Godstransporten skal levere lige som alle andre brancher, lød det fra folketingspolitikerne på ATL’s årsdag. Men ingen tør sige, hvilke grønne teknologier virksomhederne skal investere i.

Der er lastbiler, som kører på el, biogas og HVO biodiesel. Og inden for en årrække kommer der formentlig biler, som kører på brint. De grønne lastbiler er alle dyrere end konventionelle lastbiler, og der er ved flere af teknologierne udfordringer med rækkevidde, lasteevne og muligheden for at tanke.

Men uanset udfordringerne skal godstransporten levere sin del til den grønne omstilling, lyder det fra folketingspolitikerne.

Godstransporten skal levere, lige som alle andre skal levere. Det spændende bliver, hvordan de skal levere. Jeg tror ikke på én løsning. Der bliver flere, sagde Niels Flemming Hansen, transportordfører for de konservative på ATL’s årsdag.

Den teknologiske udvikling går stærkt. For et år siden troede Enhedslistens transportordfører Henning Hyllested ikke på, at ellastbiler ville være en løsning. Men det har ændret sig.

Fra Enhedslisten er der ingen trøst at hente for de vognmænd, som er nervøse for udgifterne til den grønne omstilling.

- Det er at stikke folk blår i øjnene, hvis man siger, at det ikke kan ses på bundlinjen, sagde Henning Hyllested og tilføjede: Men transport er for billig i dag.

I vores nabolande Sverige og Tyskland er de længere fremme med den grønne omstilling af godstransporten. I Sverige har de længe haft tankanlæg til gaslastbiler, og senest er det kommet frem, at der er planer om at etablere elskinner til lastbiler på 2000 kilometer vej.

Men heller ikke vores nabolande har et bud på, hvilken teknologisk løsning der vil vinde i fremtiden.

Jeg forstår godt frustrationen. Der er ikke en facitliste, som viser fremtidens teknologi. Personligt er jeg ikke sikker på, at el vil vinde i den tunge transport, da batteriet er for tungt at køre rundt med. Kloge folk må sætte sig ned i en kommission og se på de langsigtede løsninger, sagde Kristian Pihl Lorentzen, transportordfører for Venstre.

En del deltagere på ATL’s årsdag gav udtryk for, at der mangler realisme og forståelse for den svære øvelse, det er at ændre et helt erhverv. Det kom også til udtryk på foreningens generalforsamling tidligere på dagen, hvor ATL’s formand Peter B. Jepsen advarede mod at udstikke grønne mål uden balancerede løsninger:

Pilen peger i retning af en forhøjet CO2-afgift. Men spørgsmålet er, om der er politisk forståelse for, at vores erhverv ikke kan tage en ekstra regning uden at sænke energiafgiften og give tilskud til køretøjer med alternative drivmidler. Vi har brug for, at den grønne omstilling sker i et tempo og med en justering af afgifter, som ikke lægger den enkelte transportvirksomhed ned, sagde Peter B. Jepsen.

- Mens vi står her er der politikere, der tror, at vi kan omstille vognparken til el-lastbiler på få uger. Hverken producenterne eller infrastrukturen er klar til den løsning i stor skala. Så vi skal have debatten ned i et realistisk leje. Og så har vi brug for, at der også ses på andre løsninger, der kan reducere klimabelastningen. Det gælder for eksempel højere totalvægt og længde på lastbiler og tilskud til at købe lastbiler med alternative drivmidler, sagde han.

Relateret indhold