Bilbranchen Analyser

ICDP: Eftermarkedet i vækst

I en ny nordisk eftermarkedsmodel viser analyse- og konsulentbureauet ICDP, at danske bilforhandlere vil få flere værkstedsopgaver i de næste ti år til trods for, at bilerne bliver bedre og bedre. Samtidig spås internet-forbundne biler at flytte rundt på markedsandelene i branchen.

Hvert år får de nordiske brancheforeninger i fællesskab udarbejdet en regional analyse af bilmarkedet af ICDP. På baggrund af data om bilparkens sammensætning, nationalt trafikarbejde, antallet af forskellige værkstedsservices mv. har ICDP i år udviklet en nordisk analysemodel til fremskrivning af antallet af værkstedsopgaver for person- og varebiler. Rapporten giver desuden en række bud på, hvor det danske eftermarked, bevæger sig hen frem mod 2025, hvad angår antallet, men dog ikke værdien, af udvalgte værkstedsopgaver.

Bilbranchen har lavet et Tema i Fokus, hvor du kan læse om de vigtigste konklusioner fra ICDP's basisfremskrivning samt konsekvenserne af et udpluk af mulige fremtidsscenarier.

Ét af de mere interessante perspektiver ved rapporten er, at ICDP vurderer, at de stadig mere internet-forbundne biler vil øge forhandlernes chancer for at holde på de 5-10 år gamle biler på eftermarkedet. Hvis altså forhandlerne formår at bruge informationerne på den rigtige måde. Thomas Møller Sørensen, Branchedirektør

Download

Nordic Study er ICDP's præsentation af deres eftermarkedsanalyse "Nordic Study of the service market by 2025".

Nordic study

Frederik Funder

Chefkonsulent

  • Direkte +45 3377 3572
  • Mobil +45 3166 3857
  • E-mail ffpe@di.dk

Relateret