08.03.22 SBA Nyheder

Fremtiden peger på, at flere medarbejdere skal kunne dansk

Derfor har syv af de største medlemsvirksomheder i SBA indgået et samarbejde om at opkvalificere deres medarbejderes sproglige kompetencer. AOF står for undervisningen og for alt det administrative. Forløbene åbnes nu op for alle SBAs medlemmer.

Læs mere om, hvorfor ISS, Compass Group, Coor,

Serwiz, Forenede Service, Kongsvang og Partneren er gået sammen i samarbejdet.

Nederst i artiklen finder du links og videoer om, hvordan du kommer videre.

En gevinst for din virksomhed

Mange servicevirksomheder oplever et behov for at opkvalificere deres medarbejderes dansksproglige kompetencer. Det efterspørges nemlig ofte af kunderne, og det er ofte et underliggende krav i kontrakter i forbindelse med f.eks. tilsyn. Netop den udfordring kender Robert Gabriel Filimon, som er kundechef hos Serwiz A/S:

 

For nylig var der en stor kontrakt, hvor vi havde brug for fem tilsyn. Her kunne vi have brugt vores egne medarbejdere, som har nok erfaring til det, men udfordringen er, at de ikke kan dansk. I næsten alle vores kontrakter er der krav om, at man kan dansk Robert Gabriel Filimon, kundechef i Serwiz A/S

Desuden peger fremtiden på teknologiske løsninger, som kræver opkvalificering - og også her er det afgørende at kunne dansk.

Servicebranchens Arbejdergiverforening har derfor indledt en indsats i samarbejde med AOF, som står for sprogkurserne. Indsatsen skal ses som et nyttigt tilbud til alle virksomheder med udenlandske medarbejdere, idet man kan få støtte til størstedelen samt minimere de administrative udgifter. Kenny Vermehren Dahl, HR-chef i Forenede Service, opmuntrer andre servicevirksomheder til at tage del i indsatsen:

Så længe man vil det her, kan man nøjes med at fokusere på, hvem man vil uddanne og hvornår, så hjælper AOF med resten. Man kan få støtte til størstedelen, så der er ingen dårlige undskyldninger for ikke at komme i gang Kenny Vermehren Dahl, HR-chef i Forenede Service

Zanne Burø, tidl. formand for SBA og adm. direktør i Compass Group Northern Europe, understreger hvordan opkvalificering af medarbejderes sproglige kompetencer også udgør en gensidig gevinst mellem servicevirksomhederne:

Idet at vi overtager medarbejdere fra hinanden i virksomhedsoverdragelse på tværs af virksomhederne i Danmark, så har vi alle en interesse i at medarbejderne er kvalificerede og også opkvalificerede. Så det er egentlig i alles interesse at vi støtter op om en ordning som denne Zanne Burø, tidl. formand for SBA og adm. direktør i Compass Group Northern Europe

Gevinsten for den enkelte medarbejder

Ulla Amtoft, HR-direktør i Coor, bemærker, hvordan netop medarbejderes trivsel har positiv effekt på den arbejdsmæssige kvalitet medarbejderne kan levere:

Vi får meget gladere medarbejdere, som trives bedre i deres job, fordi de ikke er usikre på om de er dygtige nok eller om de kan udføre jobbet. Det gør, at de leverer en rigtig god kvalitet og et godt stykke arbejde. På den måde får vi også meget tilfredse kunder, når vi leverer det, vi er bestilt til Ulla Amtoft, HR-direktør i Coor

Kenny Vermehren Dahl, HR-chef i Forenede Service, har oplevet, hvordan kurserne har beriget medarbejdere med nyt gåpåmod og selvtillid:

Dem vi har haft afsted har præsteret over, hvad de troede, de kunne og dermed haft en succesoplevelse. Det har givet dem blod på tanden til at prøve mere: et danskkursus kan måske åbne op for et rengøringskursus eller en erhvervsuddannelse, fordi man lige pludselig tror mere på sig selv og sine evner Kenny Vermehren Dahl, HR-chef i Forenede Service

Ønsker du at udvikle dine medarbejderes sproglige kompetencer?

Er din virksomhed interesseret i at tage del i denne ordning, så kan man tilmelde sig på AOF's hjemmeside via linket her

For spørgsmål kan du kontakte SBA's chefskonsulent Camilla Sandfeld på casa@di.dk, 33 77 30 25 eller Peter Bruhns på pebr@aof.dk eller 20900161.

 

Camilla Sandfeld

Camilla Sandfeld

Seniorchefkonsulent

  • Direkte +45 3377 3025
  • Mobil +45 3070 2034
  • E-mail casa@di.dk

Relateret indhold