Amerikanske SMV’er er 10 gange bedre til e-eksport end danske
Mens to tredjedele af amerikanske SMV´er sælger via online markedspladser er det kun seks procent af de danske, der udnytter det verdensomspændende markedspotentiale i e-eksport. DI viser vejen til succes med online salg.
Danmark er en stolt eksport nation, vi eksporterer varer og tjenester for over 1.500 mia. kr. om året. iflg. Danmarks statistik. Men når det kommer til e-eksport, hænger vi i bremsen, selvom der er et potentiale for vækst, som virksomhederne slet ikke udnytter godt nok endnu.
Der findes på den gode side af 320.000 aktive virksomheder i Danmark og over 10.000 af de danske virksomheder eksporterer til Tyskland, og godt 3000 eksporterer til USA. For et år siden beregnede DI, at rekordmange danskere er beskæftiget med eksport. Eksporten giver direkte eller indirekte anledning til 900.000 arbejdspladser i Danmark. Arbejdspladser, der er spredt ud over hele landet og som især er afgørende for den private beskæftigelse uden for de store byer.
Det er altså ganske afgørende for vores lille men åbne danske økonomi at lykkes som eksportnation. Men dansk eksport står ved en skillevej. Vi udnytter slet ikke potentialet for at handle digitalt godt nok, og det er en skam, for det kan være nøglen til stor vækst hos danske virksomheder.
Nye salgsdynamikker på eksportmarkederne
Salg via markedspladser vokser i alle retninger på flere eksportmarkeder. Lokalt, nationalt, globalt – og ikke mindst vertikalt. Handelspladser for niche segmenter skyder frem og investorer skyder store penge efter dem.
Det er på ingen måde kun et spil for de store virksomheder, der er også en mulighed for de smalle og det er i høj grad en mulighed for de mindre – SMV'erne.
Et studie fra en amerikansk handels-brancheforening, The Connected Commerce Council i Washington D.C, fortæller at 64 procent af de amerikanske SMV´er (10-500 ansatte)* benytter sig af en eller flere online markedspladser.
59 procent af dem for at få adgang til nye markeder, reducere lagerbeholdning, og omkostninger. 47 procent fordi det betyder, at de kan skalere hurtigere og 46 procent oplever, at det giver dem lettere adgang til nye kunder.
Det står i skærende kontrast til den danske SMV, hvor kun 6 procent benytter sig af at kunne sælge via markedspladser. 8 procent for den større SMV og 9 procent for de store virksomheder.
Nye tal fra Danmarks statistik viser, at salg via online markedspladser er gået tilbage fra 7 procent til 6 procent. Det er den gale vej, når salg via online markedspladser på Danmarks største eksportmarkeder, vokser modsat.
Det europæiske B2C e-commerce markedsandel, som trods inflation mm. er estimeret til vækstrater mellem 9 – 14 procent i omsætning. Statista vurderer, at det europæiske e-commerce marked vil nå 827,90 mia.US dollars i 2022, og at e-commerce som salgskanal vil fylde 16.3 procent i 2022 med forventet 21.7 procent i 2025.
Løfter vi blikket fra det Europæiske forbrugermarked og kigger mod det amerikanske B2B marked, så vinder e-commerce også ind og særlig online salg via markedspladser, der vækster 7,2 gange mere end andet e-commerce salg og udgør 6.9% af den samlede e-commerce andel iflg. Digital Commerce 360, som overvåger de amerikanske markedspladser.
Danmark står stille
DI e-commerce er netop udkommet med en ny analyse ”Fakta om onlinesalg” – her ses det, at 11 procent af de danske virksomheder har online salg til udlandet (EU), hvilket er status quo fra 2021. Det gælder både via salgskanaler som web, markedspladser og EDI.
Handels- og transportbranchen ligger i front, men er gået tilbage. Til gengæld bevæger Industrien sig frem med 2 procent.
Vi verdens mest digitaliserede land, så der er mere at hente for de danske virksomheder, når det kommer til at få flyttet salget over grænsen, men vi skal til at tænke online først, også når det gælder eksport salg og vi skal overveje hvilken en rolle markedspladser evt. skal spille i vores salgskanal mix.
Skal Dansk Industri hjælpe med dit onlinesalg?
Du kan få hjælp til at vækste din virksomhed online hos Dansk Industri. Vi udgiver analyser, hvor online salg er i fokus.
Analyser: Download Fakta om Onlinesalg her og i november udkommer ”Den store B2B e-commerce analyse”.
Vi deler viden, erfaringer og så sætter vi særlig fokus på e-eksport på den årlige konference - e-eksportdagen 2023. Her kan du møde andre virksomheder, der er på e-eksportrejsen.
SMV i USA
SMV i USA er en virksomhed med op til 500 medarbejdere, hvor vi i Europa, definerer en SMV, som en virksomhed med op til 250 medarbejdere.