Praktiske eksempler: AI i erhvervslivet
Få konkrete eksempler, fra virksomhederne selv, på hvordan de bruger kunstig intelligens til at øge produktiviteten, forbedre kvaliteten og drive innovation.
AI use-cases
We.Care
We.Care har integreret en avanceret AI Recommendation Engine i deres behandlingsmodel, som har resulteret i mere skræddersyet og effektiv psykologhjælp. Ved at kombinere traditionel samtaleterapi med digitale selvhjælpsværktøjer og psykoedukativt indhold, formår We.Care at optimere behandlingsforløbene, til gavn for både klienter og behandlere. Læs mere her.
Solar
Solar Danmark har udviklet en AI-drevet chatbot, der hjælper både medarbejdere og kunder med at finde det rigtige produkt blandt virksomhedens omfattende sortiment på mere end 700.000 varenumre. Målet er at imødekomme kundernes behov hurtigt og præcist, hvilket forhåbentlig på sigt kan reducere belastningen på kundeserviceafdelingen. Læs mere her.
TN Værktøjsslibning
Hos TN Værktøjsslibning gør AI det hurtigere og nemmere at finde vigtig information i hverdagen. I dag kan man finde svar på 20 sekunder fremfor 20 minutter. Udover den store tidsoptimering har arbejdet med AI også løftet serviceniveauet og gjort virksomheden mere fremtidssikker. Læs mere i artiklen her.
Netcompany
I Netcompany begyndte man i 2023 at eksperimentere med kunstig intelligens, til at underbygge forretningen. Siden da har man fokuseret strategisk på at integrere teknologien i forskellige arbejdsprocesser, både internt og eksternt. Dette har resulteret i udviklingen af AI-platformen EASLEY AI, som understøtter opgaver som kodegenerering og dokumenthåndtering. Læs mere her.
Salesforce
Hos Salesforce sikrer man proof of concept af AI-funktionaliteter ved at være sin egen første kunde. Inden løsningerne rulles ud til markedet, tester man dem internt for at sortere de ineffektive tiltag fra og optimere værdiskabelsen. Tilgangen gør dem klogere på fremtidige løsninger, kundebehov og slutbrugerens anvendelse af produktet - og så holder det dem ajour med teknologiens udvikling. Læs mere her.
Vertica
Vertica har udviklet et AI-værktøj, der på innovativ vis skaber podcastindhold, som holder deres medarbejdere opdaterede på de vigtigste nyheder inden for deres felt. En proces, der både effektiviserer hverdagens omfattende søgen efter viden og sikrer, at Vertica altid er helt skarpe på de vigtigste udviklinger inden for AI og e-commerce. Læs mere her.
NOV
I de seneste måneder har Subsea Production Systems, en businessunit under NOV, arbejdet på et af virksomhedens første store AI-projekter, SuperLibrarian. Dette nye værktøj er designet til at håndtere virksomhedens omfattende vidensbank, som indeholder mere end 20.000 forskellige tekniske dokumenter. Målet er at gøre mange års værdifuld viden og ekspertise let tilgængelig for medarbejderne. Læs mere her.
Pressalit
Pressalits AI-rejse begyndte med en række eksplorative møder blandt få personer i marketingafdelingen. I dag oplever virksomheden stor succes med brugen af AI – særligt i forbindelse med oversættelser. Her har Pressalit formået at øge effektiviteten og frigive ressourcer, der nu anvendes bedre. Derudover har det givet anledning til at implementere flere og mere avancerede AI-løsninger. Læs mere her.
Publico
Publico har integreret generativ AI i deres arbejdsprocesser. Det har resulteret i markante forbedringer inden for især research og databehandling. I dag er det muligt for dem at håndtere en større mængde baggrundsmateriale og samtidig øge kvaliteten af deres produkt. Læs mere her.
No Zebra
Med No Zebras egenudviklede AI-værktøj nytænker de arbejdsgange ved blandt andet at automatisere udkast til indhold og SEO-tekster. Det har ikke kun effektiviseret arbejdsprocesserne, men har også højnet det faglige niveau. Læs mere her.
Knowit
Knowit har integreret Copilot i deres udviklingsarbejde, hvilket har resulteret i øget effektivitet og en bredere kompetenceflade blandt deres programmører. Det har gjort det muligt for dem at tackle mere komplekse opgaver med færre resourcer og så har det forbedret samarbejdet internt. Læs mere her.
Semco Maritime
Ved at udvikle en intern version af ChatGPT, med skræddersyede AI-piloter til specifikke afdelinger og funktioner, har Semco Maritime skabt en smartere, mere effektiv arbejdsplads. Man har ikke kun oplevet betydelige tidsbesparelser – man har også fået inspiration til nye måder at tænke og arbejde på i en ellers traditionel industri.
Cobe
Hos arkitektvirksomheden Cobe spiller visuel kommunikation en afgørende rolle, når virksomheden skal præsentere deres projekter for potentielle kunder. I dette arbejde er AI ikke bare med til at spare tid og højne kvaliteten – teknologien fungerer også som et unikt idéværktøj og inspirationskilde. Læs mere her.
Vald. Birn
Vald. Birn er en af Europas største støberikoncerner. Traditionelt har virksomheden manuelt beregnet priser på de forespørgsler, som virksomheden modtager. Dette har været både tidskrævende og ressourceintensivt. Nu har de udviklet en algoritme til beregning af priser, som har effektiviseret processen markant. Læs mere her.
F.C. København
Med introduktionen af den AI-drevne bod Parken GO tilbage i februar 2024 har F.C. København formået at reducere ekspeditionstiden med knap 80% og samtidig øget omsætningen med op imod 15%, alt imens fansene får hurtigere betjening og en mere gnidningsfri stadionoplevelse. Læs mere i artiklen her.
Osvald Jensen A/S
I en mindre virksomhed som Osvald Jensen A/S, hvor medarbejdere har mange forskellige opgaver, har generativ AI vist sig uvurderlig. AI hjælper med bl.a. stillingsopslag, LinkedIn-opdateringer og strategisk sparring, hvilket optimerer arbejdsprocesser og frigør tid til kerneopgaven. Læs mere i artiklen her.
Trifork
I Trifork har man optimeret virksomhedens kunderapportering ved hjælp af generativ AI. Det har gjort, at man i dag leverer højere kvalitet i form af mere sammenhængende og grundige præsentationer på kortere tid. Læs hvordan i artiklen her.
Gram Equipment
I Gram Equipment A/S arbejder man strategisk med at fremme brugen af kunstig intelligens internt. Det gør man blandt andet gennem en såkaldt AI Champions gruppe, der skal udforske teknologien, sikre en god implementering og fostre en innovativ kultur. Læs mere om gruppen her.
Semler IT
I Semler IT har et af virksomhedens første AI-projekter gjort, at man i dag kan levere hurtigere og mere fyldestgørende svar på interne henvendelser. Med omkring 100.000 henvendelser om året er det en optimering, der har skabt stor værdi i det daglige arbejde. Læs mere i artiklen her.
Scantox
I Scantox er AI blevet en effektiv partner i virksomhedens arbejde med ESG-arbejde. Teknologien har blandt andet gjort det muligt at løse flere opgaver mere effektivt og detaljeret, og uden behov for eksterne konsulentydelser. Du kan læs mere om virksomhedens erfaringer i artiklen her.
Bagger-Sørensen & Co.
I Bagger-Sørensen arbejder man aktivt med øge medarbejdernes engagement og forståelse for AI, samt fremme en positiv kultur omkring AI inden for koncernen. Dette gør man gennem tre konkrete tiltag. Dem kan du læse mere om i artiklen her, og få inspiration til, hvordan I kan sikre en succesfuld implementering.
Københavns Smedelaug
Med implementeringen af AI har KSL reduceret tidsforbruget på at udarbejde manuelle LinkedIn-opslag fra en time til ti minutter. Udover tidsbesparelsen har AI også forbedret både kvalitet og antal af interaktioner på opslagene. Det kan du læse mere om i artiklen her.
Infomedia
Hos infomedia har implementeringen af AI reduceret tidsforbruget på manuelle arbejdsprocesser med 33%. Det har ikke bare optimeret arbejdsprocesser, men også frigjort ressourcer til andre værdiskabende aktiviteter i virksomheden. Læs mere i artiklen her.
Group Online
Med AI har Group Online fået en dybere forståelse for deres kundesamtaler. Denne indsigt har de omsat til at forbedre samtalekvaliteten, øge effektiviteten i kundecentret og maksimere tilfredsheden hos både kunder og medarbejdere. Læs hvordan i artiklen her.
Dansk Industri
Dansk Industri tog et markant skridt mod fremtidens arbejdsplads da man besluttede at udvikle den AI-drevet chatbot, DI Chat. Med en ambition om at være et digitalt fyrtårn i dansk erhvervsliv implementerede man generativ AI for at øge produktivitet og kvalitet - og skabe mere værdi for medlemmerne. Læs mere her.
Flere AI use-cases på vej...
Kom snart igen - der er flere cases på vej.